Byta Leponex (Clozapin)

Mer
9 år 8 månader sedan #686697 av zoolook
Hej!
jag har schizo-affektiv psykossjukdom och har haft flera allvarliga psykoser ofta med lite
maniska inslag och väldigt snurriga, nästan livshotande. När jag är i balansläge är jag ganska besvärsfri, ingen ångest
eller nåt sånt men är tröttad o passiv av medicinen.
Har tagit Leponex( Clozapin ) sen 1995, tar ca 125 mg per dygn.
Provade att byta till Seroquel 2011 gick absolut inte, helt vidriga biverkningar ( extrem muntorrhet, hjärtklappning osv).
Vill nu prova nån annan anti-psykos medicin med förhoppning om mindre trötthet och passivitet, är nog ganska biverkningskänslig.

Nån som har nåt bra tips?
Mer
9 år 8 månader sedan #686718 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet byta Leponex (Clozapin)
Jag har då Schizofreni och har stått på Trilafoninjektioner sedan 1980 och fungerar bra på en relativt låg dos. Jag har då 0,7ml var 14de dag (108mg/ml)och är nästan helt utan biverkningar. Har visserligen lite svårt med finmotoriken i händerna pga medicinskt betingad parkinsonism, men med Akineton inga besvär, mer än att synen ställer in sig i viloläge, alltså seende på långt håll vilket gör att man får använda läsglasögon. Det är dock naturligt i 40-45 års åldern.

Medicinen på den dosen funkar på mig och jag har inte varit inlagd sedan årskiftet 1985-86

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 8 månader sedan #686785 av zoolook
Svar från zoolook i ämnet byta Leponex (Clozapin)
ok ok gärna fler svar från alla som har problem med psykoser, psykoser som
inte går att styra s.a.s.
Mer
9 år 8 månader sedan #686792 av Eos
Svar från Eos i ämnet byta Leponex (Clozapin)
Abilify är en bra stämningsstabiliserare. Men abilify har inte så kraftig antipsykotisk verkan, men duger för många. Själv får jag komplettera med zyprexa.
Mer
9 år 8 månader sedan #686796 av notwoodstock

zoolook skrev: ok ok gärna fler svar från alla som har problem med psykoser, psykoser som
inte går att styra s.a.s.


Gräv i arkiven! Det finns ruskigt mycket saker skrivna där. 8O 8O
Mer
9 år 8 månader sedan #686869 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byta Leponex (Clozapin)
Det är svårt att ersätta Clozapine, eftersom det brukar användas, när andra antipykotika inte ger effekt. Ibland kan man få Clozapine dock för att minska självmordsrisken.

Efter Clozapine i effekt kommer Zyprexa, Risperdal och Solian. Solian har viss antidepressiv effekt och minst viktuppgång. Det du kanske kan prova om läget är desperat är 1 tablett av B-vitaminet pyridoxin. Det finns en teori att pyidoxin kan förbättra effekten av antipsykotika hos vissa med karbonylstress.

www.viska.se/index.php/nya-lakem ... vitamin-b6