Byta Leponex (Clozapin)

Mer
9 år 8 månader sedan #687142 av zoolook
Svar från zoolook i ämnet Byta Leponex (Clozapin)
kan säga att jag inte fick Leponex pga bristande effekt utan för att jag inte stod ut med biverkningarna från andra mediciner.
jag blev sjuk 1991, 21 år gammal, en dunder-manisk psykos nog till stor del triggad av Fevarin anti-dep som jag fick efter som jag hade en djup, allvarlig, långvarig depression. Sedan mellan 91-95 var jag till o från på "sjukhuset" och provade Cissordinol, Haldol (muskelstel, dimsyn, rastlöshet , kunde knappt göra nåt det var på gränsen till outhärdligt) sen Fluanxol och Risperdal men var helt förstörd av dessa "mediciner" . Sen 1995 fick jag prova Leponex och kunde då fungera mycket bättre om än tröttad, överviktig, något spärrad och sömnbehov typ 12 timmar, drömlöst och "mekanisk" sömn.

Men jag hoppas det kan finnas nån annan medicin än Leponex som man kanske kan bli mycket piggare och få mer normal, "riktig" sömn där man blir trött på kvällen och känner sig utvilad på morgonen, gå ner i vikt lite och inte så passiv, jag har haft Leponex så länge och det är liksom status-quo år in o år ut.
Mer
9 år 8 månader sedan #687252 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byta Leponex (Clozapin)
Jag skulle själv valt Solian, som innehåller amisulprid. Har effekt i nivå med Risperdal och väldigt låg viktökning = Abilify. Sedan har det antidepressiv effekt samt det skiljer sig i strukturen från alla andra antipsykotika, vilket är bra om man haft problem med många andra antipsykotika.
Mer
9 år 7 månader sedan #688902 av zoolook
Svar från zoolook i ämnet Byta Leponex (Clozapin)
Solian är inte tillgänglig i Sverige enligt min läkare. här e vad jag nu vet om de olika alternativen och i ordning efter de jag tror mest på:

1.Zeldox
+ ingen viktuppgång, lite trötthet
- tas både morgon o kväll med mat

2.Abilify
+ ej tröttande
- ska enligt min läkare tas parallellt med leponex, har positiva effekter vilket brukar ge jobbiga grejer, stör sömnen,
kan trigga manisk psykos kanske. jag vill i så fall stå enbart på abilify, nån som har erfarenhet av det? kan man ta den enbart till kvällen? känns som intressantast men största steget att byta till från Leponex.

3.Zyprexa
+
- stor viktuppgång, diabetesrisk

4.Invega
+
- vidarutveckling av Risperdal, trivdes inte så bra med Risperdal innan, många år sen iofs

5.Serdolect
+
- hjärtpåverkan, Ekg måste tas, används inte så mycket

tacksam för svar, tips, erfarenheter osv
Mer
9 år 7 månader sedan #689060 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byta Leponex (Clozapin)
Solian går att få om läkaren ansöker om licens, men preparatet finns ej i FASS. Om man går från Clozapine till annat preparat är det främst Zyprexa, Risperdal och Solian som gäller för de har bäst effekt. Diabetesrisken ökar bara 16 % med Zyprexa, så risken för diabetes är inte stor.

Zeldox har sämre effekt än övriga, så den hoppar man över. Abilify kan sedan vara ett alternativ.
Mer
9 år 7 månader sedan #689063 av Erasee
Svar från Erasee i ämnet Byta Leponex (Clozapin)
Jag funderar också på att byta ut leponex mot nåt annat pga extrem trötthet- jag ska få en tid hos min läkare....
Vilken medicin är bra?? :tänk
Mer
9 år 7 månader sedan #689093 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Byta Leponex (Clozapin)
Zyprexa, Risperdal eller Solian.

Möjligheten finns också att lägg till Abilify, som uppiggande och sänka Leponex något.