Injektion eller tablett?

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #35137 av Exocet
Injektion eller tablett? skapades av Exocet
Vad tycker ni är bäst, injektion eller tabletter? Själv valde jag injektion för två år sedan, eftersom jag tyckte det var obekvämt att hålla reda på tabletterna, men nu börjar jag ångra mig lite, eftersom det i dagsläget är lite bökigt: jag måste först gå upp till apoteket och hämta medicin, sedan måste jag gå ned till mottagningen och lämna den. De vore smidigare att hämta tabletter som jag kunde ta själv kanske. Vad tror ni?
Mer
18 år 2 månader sedan #35140 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Injektion eller tablett?
Det kan ju vara litet svårt i början att komma ihåg att ta medicinen. Man kan använda dosett och man kan ta medicinen vid vissa bestämda klockslag, om man behöver kan man påminna sig om dessa tider genom att sätta ett larm på stereon eller någon väckarklocka.
Jag har en vän som har en specialare, en slags tavla med ett schema över dagens aktiviteter, den har också ett larm för att ta medicinen. En ljusmarkör visar tiden på dagen och blinkar vid larmet för medicinen. Kanske litet väl påträngande, men om man har svårt att komma ihåg kan det nog vara bra.

Själv har jag slutat med dosetten och istället delat upp medicinen i två burkar, den ena burken i den andra. Doserar för en vecka i taget och om jag är osäker kan jag alltid räkna tabletterna mot hur många dagar det är kvar på veckan.

*kram*
/Sofie
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #38991 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Injektion eller tablett?
Äh jag ångrar mig förresten. Injektioner är bra. Det duger. Jag känner mig inte aggressiv på dem eller paranoid längre.
Mer
18 år 1 vecka sedan #38998 av Nissegossen
Du slipper svägningarna med tabletter, även de du inte märker själv.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #38999 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Injektion eller tablett?
Det är faktiskt fel. De på psyk säger att injektionen ger en jämnare koncentration.
Mer
18 år 1 vecka sedan #39001 av Nissegossen
Logik???

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum