Ska man kräva att läkaren...

Mer
8 år 8 månader sedan #762132 av lärjungenMatteus
Och tungan är en eldslåga. Den är fylld av ondska och den förgiftar varje del av kroppen.
Mer
8 år 8 månader sedan #762143 av Nissegossen
Well, det gamla namnet dementia praecox en.wikipedia.org/wiki/Dementia_praecox
sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni Betyder något som ungefär en demens, men du får läsa det själv.
Samt att man förnekar att man skulle vara sjuk.

I alla fall kommer i de flesta fall psykosen smygande och man märker inte själv att man är inne i en psykos, bara för att man tror på psykosens innehåll och den brukar inbegripa att man inte vill ta sina mediciner man har för att man kan tro att det är ett gift. Man blir uppvarvad, kan inte sova, hör röster som talar inom en, samt att man kan ha syner, där man "ser" inom sig det som psykosen visar och den behöver inte alls stämma överens med de verbala rösterna. När du är vaken en natt och är uppvarvad dagen efter, rekommenderar jag starkt en doshöjning av medicinen med en extra dagsdos samt att man drogar sig med sömnmedicin så man sover till natten. Skulle man trots det inte kunna somna, koppla in hörlurar i öronen och sjung med i musiken, med högsta volym, tyst inom dig i din hjärna, det slår ut rösterna och man slipper höra dem och till slut somnar man med hörlurarna på sig.

Gör man inte så, brukade det ske att den på den tiden svartvita kommunaltaxin (Polisbilen) körde en till psykakuten för att man varit uppenbart psykotisk på stan. Som upplysning har jag aldrig blivit tvångshämtad hemma av polisen.

Det märks som du förstår att man är uppenbart sjuk och psykotisk, så vanligt folk fattar att man hör hemma på en vårdavdelning på psyket.

Jag rekommenderar var och en med den här sjukdomen att se till efter en vaknatt att ni säkert sover natten efter.
Får man då sova och har tagit extra psykosmedicin och det sömnmedel ni har.
Så dagen efter är ni i så fall i bästa fall helt besvärsfria.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 8 månader sedan #762144 av Nissegossen
Som tillägg här kan en varning vara på sin plats. Ta inte över maxdosen på någon medicin. Kolla upp i fass innan ni tar en extra dagsdos utav er psykofarmaka mot psykos som ni har.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 8 månader sedan #762152 av notwoodstock

Erasee skrev: Ger en bättre mediciner? :Våra liv och livs tid slängs ju bort pga vi fungerar dåligt i minnet och olika färdigheter....
Så det är dags att läkarna sätter fart! :tänk


Det är ju tyvärr inte läkarna som klarar hela biffen - forskningen på nya läkemedel och vad psykologer gör är ju väldigt viktigt. Jag vet inte vad normal överläkare egentligen har för möjlighet att förbättra, mer än att jobba 07:00 - 18:00 (eller hur det nu fungerar ... ).

Jag är mer orolig över konstiga psykoser, eller vad jag själv slåss med, som just nu känns ok idag. :hjärta
Mer
8 år 8 månader sedan #762154 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ska man kräva att läkaren...
Psykologer ägnar sig inte åt mediciner.
Mer
8 år 8 månader sedan #762155 av notwoodstock

Geta skrev: Psykologer ägnar sig inte åt mediciner.


Nej, men hela vårdapparaten är ju en helhet. Är fortfarande nyfiken på bra KBT.