vikt och annat

  • zyprexa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35453 av zyprexa
vikt och annat skapades av zyprexa
Jag har precis blivit ordinerad zyprexa, 5 mg. på morgonen.

Jag är inte psykotisk, men har väl visssa dra, så som överdriven misstänksamhet, främst mot vården, (fast det kan ju vara sunt ibland, eftersom jag inte vet om de är inkompetena eller ute efter att lura mig o jäclas så att jag säger upp kontakten m dem lr begår självmord, ibland kan jag undra....)

Iaf, jag har ätit nozinan 20 mg sen i julas, och det är faktiskt den bästa medicin jag ätit, den funkar rätt så bra mot att bryta självdestruktiva o nojje-tankar.
Helt borta är de ju inte.

Nu har jag iaf fått zyprexa, och jag undrar hur vanligt det är att få dem utskrivna när man varken är manisk lr psykotisk?

Sen undrar jag om alla som ätit den går upp i vik. Jag har hört att man kan äta zantac för att förebygga ökad hunger, nån som prövaT?

Jag har ju peoblem m hetsätning, får jag tabletter som ökar hunger är jag livrädd att det ska gå överstyr totalt. Glömde att prata m min läkare, men han vet ju om att jag har probs m mat, så eg borde han väl gett mig ngt som INTE har viktuppgång som biverkning.
/minja
Mer
18 år 1 månad sedan #35454 av Panda
Svar från Panda i ämnet vikt och annat
Åh, nozinan verkar det verkligen som att jag skulle behöva just nu.
  • minjan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35456 av minjan
Svar från minjan i ämnet vikt och annat
Dessutom har jag fortkavarnde kvar m nozinan, är det vanligt att äta flera neuroleptika samtidigt, tycker det känns lite onödigt.
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35458 av lotta
Svar från lotta i ämnet vikt och annat
Jag tar också zyprexa 5mg. Jag är inte psykotisk men liksom du nojig och misstänksam. Den har hjälpt för mig och jag har gått upp ca 5kg, å andra sidan åt jag aldrig mat tidigare. Jag har bipolär diagnos och zyprexan hjälper till viss del mot det också men mest hjälper den mot det du själv nämner.

Nozinan har jag recept på.....menar du att den hjälper mot misstänksamhet odyl.......intressant. Jag trodde den mest var en sömn och rogivande medicin.

Var inte rädd för zyprexan......du har en låg dos och ta den helst på kvällen vid 8 så blir du lagom trött till klockan tio ungeär. Hoppas det kommer att funka.
  • minjan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35463 av minjan
Svar från minjan i ämnet vikt o annat
Jag blir inte särskilt trött, inte än iaf.
Tar dosen på morgonen, eftersom läkaren sa att jag skulle göra det.

Eller, jag känner mig lite mys-bakis typ. Sådär att man kan kolla på TV o diska och äta.

Sånt har jag också haft problem med. Att koncentrera mig, att typ bara slappa.
Mer
18 år 1 månad sedan #35472 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet vikt och annat
Det är ungefär 30 % av de som får Zyprexa som går upp rejält i vikt av den. Viktuppgången är värst de första 4-6 veckorna och sedan minskar viktuppgången. Det bästa är att väga sig regelbundet för att upptäcka om viktuppgången är för stor. Om man gått upp 7 kg bör man säga till läkaren, så att det görs något åt viktuppgången. Många kan undvika viktuppgång med hjälp av diet eller motionsråd.

De flesta får Zyprexa mot schizofreni och andra psykotiska besvär. Ibland används Zyprexa mot depressioner där vanliga antidepressiva inte har effekt. Nozinan används nog mest mot sömnbesvär idag, eftersom den psykotiska effekten är lite svagare.