Zyprexans/Olanzapins tröttande effekt

Mer
8 år 4 månader sedan #795125 av Simon
Som jag tidigare skrivit i några trådar för en längre tid sedan så är jag uppgiven på Zyprexans tröttande effekter. Hur som helst kan jag konstatera att det underlättar för mig om jag tar medicinen på kvällen ungefär en 5-6 tiden istället för att ta den strax före jag går och lägger mig. Men hur som helst så verkar den tröttande effekten ligga i även om jag hoppar över medicineringen en eller två dagar. Även om jag hoppar över tre dagar så ligger den i i viss mån. Då undrar jag alltså är det medicinen i sig som tröttar eller är den tröttande effekten ett resultat av hur medicinen verkar på längre sikt? Skulle det rent av kunna vara så att tröttheten inte helt beror av Zyprexan?

Kan ju vidare säga att jag för ett antal år sedan provade på att sluta med medicinen och vad jag minns så tog det väl kanske en vecka innan jag började få krafterna tillbaka. Tyvärr började jag känna mig sämre där efter ett tag och började medicinera på nytt.

Jag har ibland funderat på medicinbyte, men jag rjar inse hur begränsade mina möjligheter sist och slutligen är. Den ena biverkningen värre än den andra när man kollar på mediciner.
Mer
8 år 4 månader sedan #795129 av Geta
Att gå ner i minsta möjliga dos kan minska tröttheten.
Kommer ihåg hur trött jag var på Hibernal.
Mer
8 år 4 månader sedan #795180 av Inwatto
Dopamin är uppiggande och ger små kickar som belöning. Det sätts ur spel med dessa antipsykotiska mediciner vi har idag. Forskarna har försökt få fram andra, men inte lyckats något vidare vad jag förstår.

Vet att du, Simon, provat alla möjliga doser av Zyprexa och nu även provat sätta ut medicinen några dar. Jag delar din erfarenhet att det inte påverkar tröttheten så mycket. Jag har inget jobb, så jag sover 9 timmar/natt med 5 mg Abilify, 10-11 timmar på 10 mg A, så nog är medicinen tröttande. Zyprexa är ännu mer tröttande än Abilify, tycker jag. Kunde inte jobba på Zyprexa kommer jag ihåg. Nu är jag arbetsbefriad, men jag skulle nog inte acceptera vara så trött som jag blev på Z. Biverkningarna är svåra att strunta i! Man får försöka hitta ett preparat man kan stå ut med. "Äta sig genom FASS" kallar jag det för.

Man får väga fördelarna med att inte göra tokiga (=kostsamma) saker mot tröttheten.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
8 år 4 månader sedan #795185 av Simon
Jag anser att jag redan tar minsta möjliga dos. den är för mig 5mg. Visserligen kan jag hoppa över medicineringen då och då, men jag tror inte jag klarar lägre dos.

Man får väl se det från den positiva sidan, jag är iallafall inte trött dagtid. Tack Inwatto för ditt klargörande.
Mer
8 år 4 månader sedan #795210 av Admin1
En möjlighet är att lägga till Abilify på morgonen, som har en uppiggande effekt.
Ett annat sätt är 2,5 mg Zyprexa till lunch och 2,5 mg till kvällen före sänggåendet.
Att byta till Solian kan också vara en bra idé.
Mer
8 år 4 månader sedan #795256 av Simon
Jag har också funderat på ett tillägg av Abilify på morgonen, jag frågade en läkare en gång om detta, hon sade att det är svårt att beräkna effekterna av en kombination (kanske inte ordagrant så, men iallafall något sådant). Det blev inte disskuterat mera, men som jag fått det förklarat av min kontaktperson så avsåg läkaren de antipsykotiska effekterna. I samband med mina Abilifytest så har jag nog tidvis stått på båda medicinerna samtidigt, men jag har svårt att säga om det vore en lyckad kombination eller inte, jag tror jag skulle behöva tid att vänja mig samt optimera doseringen, men samtidigt borde jag få godkännande från en läkare till det också så det känns meningslöst att börja med det innan man fått godkännande. Sedan känns det inte heller bra när jag ständigt skulle gå och vara orolig för biverkningar. Under min Abilifytestning fick jag Seroquel utskrivet för sömnbesvär av en annan läkare, något som jag tycker är lite underligt i och med att den första läkaren talade om strävan efter att använda endast en antipsykotika och strax efteråt får jag utskrivet Abilify och Seroquel som väl också är en antipsykotika? Jag har också delat upp Zyprexan som du skriver, det funkar väl men jag tror inte jag tjänar så värst mycket på det. Dessutom är jag extra känslig för trötthet strax efter maten.

Jag har inte last om Solian, skall kola upp den, tack för tippsen