Haldol

Mer
18 år 3 veckor sedan #36843 av Jeff
Haldol skapades av Jeff
Funderar vid nästa läkarbesök att byta ut Seroquelen till Haldol(1mg) istället som jag kan ta på kvällen. Haldol verkar inte dra igång hjärtat och det är bra, man blir seg också och det kan vara bra om man har nära till ångest. Va tror du Admin? Min läkare vill sätta in Risperdal men det vill inte jag eftersom man går upp i vikt av den.
Mer
18 år 3 veckor sedan #36850 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Jag skulle nog välja en låg dos Risperdal för Risperdal har samma risk för viktuppgång som Seroquel faktiskt. Av de gamla preparaten tror jag att Trilafon är bättre än Haldol, eftersom risken för biverkningar verkar vara lägre. Jag har länge använt Trilafon, men jag tycker att Risperdal är lite bättre faktiskt. Man sover bättre och har mindre problem med ångest och depression.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #36851 av
Svar från i ämnet Haldol
Haldol är en välbeprövad medicin och fungerar bra.
Men det finns risk för tardiv dyskinesi.
Mer
18 år 3 veckor sedan #36852 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Haldol
Admin1,

Jag trodde att Risperdal hade större viktökning än Seroquel. Men när du säger att det är likvärdigt, så är jag nu inne på risperdal i en låg dos istället. Jag har ju gått ner i vikt av Seroquel så då kanske det blir bra med Risperdal ändå.
Mer
18 år 2 veckor sedan #37290 av maya
Svar från maya i ämnet Haldol
Vad innebär tardiv dyskinesi?
Mer
18 år 2 veckor sedan #37410 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol
Tardiv dyskinesi är ofrivilliga rörelser i kroppen, som kan vara besvärliga ibland även om det inte gör ont. De uppstår efter mångårig användning och risken ökar ju längre man använder preparaten. Vanligast är nog tardiv dyskinesi i ansiktet - man gör en rejäl grimasch samtidigt som man räcker ut tungan ofrivilligt. Det är ganska handikappande socialt. Tardiv dyskinesi inträffar oftast med den gamla typen av antipsykotika och när man använt dem väldigt länge.