Hur länge kan man gå på antipsykotisk medicin?

Mer
18 år 2 veckor sedan #37281 av Admin1
Det är nog inte så vanligt med tardiv dyskinesi (ofrivilliga rörelser) idag, eftersom de flesta får nya atypiska antipsykotika med lägre risk för det och också lägre doser än förr. Seroquel t.ex framkallar bara i sällsynta fall (mindre än 1 fall på 10000) tardiv dyskinesi och Leponex har också ingen risk för det. Om alla med schizofreni i Sverige skulle få Seroquel skulle det högst inträffa 4 fall av tardiv dyskinesi.
Mer
18 år 2 veckor sedan #37304 av Nissegossen
Sofie, jag har stått på gamla sortens Depå neuroleptika i 32 år och inte fått det.

Jag kommer dock ihåg hur det var för de som i stort sett var hospitaliserade och hade sin boning permanent på sjukhuset.
Det är inte roligt att se!

Men som sagt, jag har stått på det så länge att det borde yttrat sig på mig om det var så. Jag tror att en adekvat dos och inga hästdoser på dispens + att man tar en medicin som jag stått på lika länge nämligen Akineton (mot biverkningar av extra pyramidala besvär) har bromsat ned den processen så att jag undgått detta.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum