Hur länge kan man gå på antipsykotisk medicin?

Mer
18 år 2 veckor sedan #37229 av Nissegossen
Gud är en mycket stor vetenskapsman! :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 2 veckor sedan #37230 av Jocke
"Det gäller att söka sig fram till snabbaste vägen att bli frisk. " Den som söker han finner ", står det i Bibeln. Han där ovan hjälper alla som börjar söka här i tillvaron ! Men man måste ha ett öppet sinne under sökandet pga. att det är som ordspråket lyder: Sinnen är som fallskärmar, de fungerar bara när det är öppna."




Jag reagerar när ngn börjar prata om trauman i samband med sjukdomstillstånd! Visst är det ngt som stänger igen sinnescentrat, där man behöver impulser för att kunna öppna sitt eget jag igen. Men jag tror orsakerna till sjukdomar är flera på varandra kommande psykoser. Tror det är en länk som leder till utbrytandet av psykoser. Men att bli frisk, innebär det inte att man blir oberoende av mediciner och psykiatrisk behandling i ngn form? Jag tror förmågan att slappna av är viktigt. Det var ngn som sa att man kan förväxla schizofreni med posttraumatiskt stressyndrom? Min lindring är skrivandet!

Vars är världen på väg?
Mer
18 år 2 veckor sedan #37235 av Admin1
Ungefär 30 % av de med schizofreni återhämtar sig, men de flesta tvingas fortsätta med antipsykotika ändå för att förhindra återfall i psykos. Vid 40-60 års åldern förbättras 60 % och en del kan sluta då med antipsykotika. Min personliga gissning är att det är kanske 20-30 % chans att man kan sluta med antipsykotika med tiden.

Det tar ganska lång tid att bli friskförklarad från schizofreni. Om man tidigare har haft flera psykoser så skall man inte haft några symptom på psykos i 5 år. Då kan man överväga att trappa ner dosen av antipsykotika och man får vänta i 2 år så att inget återfall i psykos inträffar.
Mer
18 år 2 veckor sedan #37264 av Sofie
En frågeställning:

Tar hjärnan på något vis skada av långvarig användning av neuroleptika?
Eller kan hjärnan ta skada av långvarig obehandlad psykossjukdom?

/Sofie
Mer
18 år 2 veckor sedan #37269 av Isa-Alise
Vid långvarig neuroleptika behandling kan man utveckla tardiv dyskinesi, dvs ofrivilliga rörelser på läppar och tunga... men utan neuroleptikabehandling får man svårt att leva ett liv, om man har en psykos...
Mer
18 år 2 veckor sedan #37271 av Sofie
Hur vanligt är det att neuroleptikabehandlingen leder till tardiv dyskinesi?

/Sofie