Fy för Haldol

Mer
7 år 6 månader sedan #872621 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Fy för Haldol
Akineton är den medicin jag har haft längst, sedan jag började medicinera med depå neuroleptika 1974

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 6 månader sedan #872623 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Fy för Haldol
Det var ju do Cisordinol Acutard jag fick, inte vanlig Cisordinol. Känner inte av någon rastlöshet, men känner en kraftig aptitökning. Den har effekt i ett par dagar bara, så jag hoppas att det går över.
Mer
7 år 6 månader sedan #872691 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fy för Haldol
Haldol fungerar och var standardpreparatet för drygt 10 år sedan. Idag är det ett av de sista man skall prova. Det är svårdoserat för det är lätt att överdosera och få biverkningar. Zyprexa, Risperdal och Abilify skall användas i första hand idag.
Mer
7 år 6 månader sedan #872855 av Richard
Svar från Richard i ämnet Fy för Haldol
Jag är en av de som har positiva erfarenheter av Haldol. Jag äter 4 mg var kväll o har knappt några biverkningar. Ett tag blev jag ganska stel, men fick Akineton som Nisse pratade om, men de behöver jag ganska sällan nu, men det händer. Tror jag har haft Haldol i runt 12 år nu, med undantag för att prova bl.a. Risperdal, Zyprexa, Abilify o Zeldox. Men har alltid återgått till Haldol. Risperdal hjälpte, men de blev jag så trött av.

Tar jag inte Haldol på några dagar blir jag ganska orolig, känner mig rädd, paranoid o får en sorts ångest som inte Iktorivil (som jag också tar 4 mg varje kväll) biter på. Några gånger har jag börjat inbilla mig saker också utan Haldol.
Mer
7 år 6 månader sedan #872865 av Janis
Svar från Janis i ämnet Fy för Haldol
Jag hade haldol 2004 och det var det värsta jag varit med om. Varje sekund var en plåga. Akineton gjorde det så det allra värsta försvann, men det var fortfarande outhärdligt.
Mer
7 år 6 månader sedan #873007 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fy för Haldol
Vilken dos hade du, Janis? Biverkningarna av Haldol är ofta dosberoende. Lägre dos mindre biverkningar. Men det krävs en dos, som ger effekt. Peratsin/Trilafon är ett alternativ till Haldol med mindre biverkningar. Innan Haldol blev mycket impopulärt gick man över till Trilafon. Sedan började man med Risperdal och Zyprexa.