Kombinera Abilify med 60 milligram Ziprasidon.

Mer
7 år 5 månader sedan #876826 av IngeF

hkboj skrev: Om jag tolkade det rätt får du varje kväll röster och vant dig vid det och bryr du inte om det längre och hanterar det. Ok! men röster är inget jag vill gå runt med att ha.

Det kanske är mitt posstraumtiska stressyndrom som framkallar de här hörselhallucinationerna? isåfall är det inget farligt. Men jag vill inte ha det.


Har nok neppe hatt mer en 10 dager uten stemmer til sammen siden psykosedebut i 2001. Intensiteten er varierende. Uansett hva som framkaller stemmene dine, kan det potensielt være farlig dersom man overveldes av positive symptomer.
Mer
7 år 5 månader sedan #876978 av Admin1

hkboj skrev: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1277026/

det är den jag undrar lite över. Personer med PTSD blev förbättrade som fick Ziprasidon.

Min Abilify har inte hjälpt mot min Ptsd.


Det var bara 2 fall. Det krävs några hundra minst innan man kan vara säker på effekt. Effekten är obevisad för Zeldox med PTSD.

Titta på Latuda istället för Zeldox. Har säkert bättre effekt och effekt också mot depression.
Mer
7 år 5 månader sedan #877087 av IngeF
Som sagt annensteds spiller størrelsen på studiene mye mindre rolle enn man skulle tro. Om den kliniske metoden i enkeltstudiene er mangelfull, så blir metastudiene det også, ganske uavhengig av hvor stor studien(e) er. Har også Zeldox, og selv om den anses ha svakere effekt enn de fleste, har den hjulpet meg bedre enn Zyprexa. Latuda gav kronisk oppkast, så den måtte jeg dessverre slutte med tross tilsynlatende god effekt. Egentlig kan det være en god ide med en innleggelse om man skal få vurdert ny medisinering på en hensiktsmessig måte.
Mer
7 år 5 månader sedan #877248 av Admin1
Idag krävs nog minst 300 patienter för godkännande av ett nytt läkemedel. När ett läkemedel skall godkännas accepteras inte metaanalyser. Ofta på nya antipsykotika så är patientantalet 1000.
Mer
7 år 5 månader sedan #877284 av IngeF
Godkjenning av legemidler er en sak, videre sosialpolitikk på bakgrunn av kvantitativ forskning om sinnslidelser noe ganske annet. Det er fort gjort å undervurdere hvor politisert det sosialmedisinske feltet egentlig er.
Mer
7 år 5 månader sedan #877502 av Admin1
När läkemedlet är godkänt, så tar det ofta 10 år innan man vet hur starkt och effektivt det är. När Risperdal och Zyprexa kom ansåg somliga att de bara var dyra och var inte bättre än Haldol, som var populärt då. För några år sedan sa man att Zyprexa och Risperdal var minst 25 % bättre och Haldol skall man helst undvika om man kan.