Lithium

Mer
17 år 11 månader sedan #39295 av Panda
Lithium skapades av Panda
Hej!

Lithium är kanske inte en medicin som man oftast använder på schizofrenipatienter, men jag vill ändå höra mig för om det är någon som har erfarenhet av lithium? Hur illa är biverkningarna egentligen? Min läkare funderar på att komplettera mina 80 mg fluoxetin och 20 mg abilify med lithium, men jag känner ingen som har tagit det och blir lite orolig. Tack för svar
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39296 av
Svar från i ämnet Lithium
ECT kanske skulle vara något för dig att pröva innan fler mediciner.
Mer
17 år 11 månader sedan #39318 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet Lithium
..
Mer
17 år 11 månader sedan #39324 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Lithium
Minns att det kändes svårare vid insättningen av Litiumet. Kände som en väldig tyngd i musklerna i armar och ben. Det kändes också ovant att kissa så mycket mer i början. Litium är ju ett salt, och salt gör att man blir törstig och dricker mycket. Se upp med läsk och juicer och andra kalorihaltiga drycker. Gå in för att dricka mest vatten och om du dricker något annat, ta bara litet för att det är gott.
Själv har jag ätit Litium i snart 4 år. Inte fått någon sköldkörtelpåverkan än att tala om, vet att det liger lågt, men man får ju hoppas att det går bra. Jag mår bra ialla fall. Jag är också bipolär. Intressant att även personer med andra diagnoser kan bli ordinerade Litium.
En annan biverkan, som jag inte vet om det är Litium eller Haldol, domningar i händerna.

/Sofie
Mer
17 år 11 månader sedan #39325 av Panda
Svar från Panda i ämnet Lithium
Tack för era svar. jag ska äta den för depressionernas skull. De hoppas att det ska jämna ut mig litegrann. Men det låter ju som att det kan hjälpa! Jag kanske ska gå med på att pröva det.
Mer
17 år 11 månader sedan #39344 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lithium
Det är nog sällan litium används vid schizofreni i Sverige, men ibland kan litium ges för att förstärka effekten av antipsykotika, men det är ännu inte bevisat fullständigt att litium har den effekten.