Lithium

  • /Sofie
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39347 av /Sofie
Svar från /Sofie i ämnet Lithium
Intressant, Admin.

/Sofie
Mer
17 år 11 månader sedan #39371 av Panda
Svar från Panda i ämnet Lithium
Hej

Jag äter Lithium främst för att få bukt med mina depressioner, för det är det som jag lider av. Lithium kan tydligen tillsammans med antidepressiva eller självt ha verkan mot depressioner.
Mina biverkningar är vinglighet, muskelsvaghet, väldigt törstig, svettas och att jag nog är lite "trögare" i huvudet tror jag.
Men det är inga väldigt plågsamma biverkningar. Om det kan hjälpa mig tycker jag att du ska prova.
Mer
17 år 11 månader sedan #39373 av Panda
Svar från Panda i ämnet ZYPREXA
Är Lithium att föredra framför Zyprexa?

Tja, tänk: låg dos Lithium eller medelhög till hög dos av Zyprexa, vad hade Du/Ni valt?
Mer
17 år 11 månader sedan #39375 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet Lithium
Man ska komma ihåg en sak om litium: den fungerar extremt bra på personer som har euforiska manier och depressioner samt att man har mindre än 4 skov per år. Alla andra tillstånd fungerar den sämre på (i oilka grad).

Den används för att förstärka antidepressiva mediciner och det fungerar väldigt bra ibland men ofta inte alls. Den är bättre på en bipolär depression än en unipolär depression. Har man samtidigt maniska symptom och depressiva så är litium långt ifrån ett förstahands preparat.

I allmänhet så blir 40% av alla bipolära helt återställda av litium, 40% blir förbättrade men måste alltid eller periodvis äta ytterligare minst en medicin. 20% får ingen effekt.

Litium har en effekt efter ca en vecka (om man har rätt koncentration i blodet) men den fulla effekten kommer inom 1-2 år. Storheten i medicinen är att den är bra på att förebygga nya sjukdomsskov (bästa man har idag) samt skydda hjärnan mot sjukdomen.
Mer
17 år 11 månader sedan #39382 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Litium-ep medicin
Hej,
Det fanns en läkare (eller ett par?) som tyckte jag skulle ta litium. Jag vet att ep-medicinen Lamictal är ett alternativ. Det har bra antidepressiv effekt, och är också godkänd för bipolära problem. Det är rätt vanligt med ep mediciner som alternativ. Jag är bara inte helt säker på hur vana läkarna på t ex St Göran är. Men slå upp Lamictal i fass, så kan du eller nån du litar på läsa själv. <!-- w --> www.fass.se <!-- w --> OBS! Välj sidorna 'för förskrivare'. Sköt om dig/SylviaP
Mer
17 år 11 månader sedan #39408 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet Lithium
Här finns väldigt bra information om litium: [url:2dltf7o8]http&#58;//www&#46;igsli&#46;org/general&#46;html[/url:2dltf7o8]