Sluta med Leponex?

Mer
17 år 10 månader sedan #42492 av maya
Sluta med Leponex? skapades av maya
Hej! Har inte varit här på ett tag - läst men inte skrivit. Jag har mått riktigt bra under en period nu. Det har varit skönt men ovanligt. har för första gången kunnat njuta av att må bra utan att hela tiden oroa mig för återfall! Jag går i DBT- har nu i samråd med terapeuten slutat med färdighetsträningen men ska vara kvar i individualterapin under hösten också.

Grejen är att jag äter Leponex. Funkar uppenbarligen bra eftersom jag mår så bra. I alla fall dagtid. När jag har tagit den på kvällen mår jag skit, framför allt fysisikt. Drabbas av de flesta av biverkningarna på listan. Svettas, mår illa, blir yr, fruktansvärt trött, sluddrar lite. Måste med andra ord ha nära till sängen när jag tagit tabletterna. Följande morgon tar jag mig knappt upp ur sängen. Efter någon timme på morgonen är det dock OK och jag ahr all energi i världen.

Min terapeut och min läkare har pratat om att de tycker att jag ska prova att sluta med Leponex. De tycker det är synd att en ung(?) tjej ska behöva ha en så tung medicin om det kanske inte behövs längre. På den fronten håller jag med! De säger också att sluttampen av terapin inte går så bra att genomföra om medicinen ligger och "blockar" i skallen. Detta ska dock inte ske förrän till hösten och endast om det fortfarande är lugnt i mitt liv då och att jag mår bra. Håller med om även detta!

Men - här om dagen sa terapeuten att det kan vara väldigt jobbigt att sluta även om man trappar ner sakta och så, och att man kan må mycket dåligt under denna period. Hon sa att man kan bli tvungen att vara inlagd ett tag pga detta. Hmm.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Glömde fråga terapeuten mer om hur man kan må dåligt och hur lång tid det kan ta osv, och nu har hon semester. Är det värt besväret att sluta tro? OK - mår man bra igen när det hela är klart så vore det ju underbart att endast ha litium ocg få slippa rävgiftet leponex. Terapeuten sa också att Leponex är den mest toxiska medicin som finns. Är det så?

När jag ändå är här - är det någon mer som fått personligt meddelande från en person som vill göra en enkätundersökning? Är denna person att lita på tro?

kram maya
  • Erase
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42508 av Erase
Svar från Erase i ämnet Sluta med Leponex?
Jag tar leponex och blir väldigt trött när den får effekt - så har det varigt i ca 7 år!- Och fast att doktorn har sagt att jag efter ett tag skulle bli pigg - så är jag fortfarande jävligt TRÖTT.
Jag sover ibland ca 12 timmar/dygn - vilket j-a slöseri med tid.
Jag ville byta medicin, men läkaren sa att jag ändå skulle ha kvar den här jävla medicinen.
Finns det någon annan medicin som man inte blir så trött av?
Jag är INTE rädd för ångest.
Mer
17 år 10 månader sedan #42509 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Sluta med Leponex?
Prova Abilify! Det skadar inte att prova något nytt om man vet vad man gör!

Inte alla får odelat positiv effekt utav alla mediciner! Jag fick det tex själv inte på Abilify! Men det skadar inte att testa! Hade Abilify fungerat på mig hade jag vunnit mycket!!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42512 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Sluta med Leponex?
Hej! Jag har trappat ned min abilifydos till 5 mg nyligen. Har gått på den dosen i ca 5 veckor nu. Först hade jag 15... sen 10 och så nu 5. i samråd med läkare och psykolog då. Mina erfarenheter av detta är att det i början när jag precis trappat ner dosen så blir jag väldigt känslig. Har gråtit mycket och så. Så under den perioden så har jag fått ta det extra lugnt. tagit hand om alla känslor som kommit och inte aktiverat mig så mycket. Vilat mycket och så och bara umgåtts med folk som jag upplevt som stöttande. sen efter några veckor eller nån månad... ( vet inte säkert) så har det stabiliserats. Och jag har börjat må bra igen. jag har låtit det vara bra en lång tid innan jag sänkt igen och då jag vet att jag har det lugnt och bra i mitt liv och inga större förändringar. Sist så fick jag vara på en mellanvård, ett kortidsboende. För mina föräldrar var bortresta just då och jag saknade deras stöd....Det funkade jättebra.
I dagens läge så känner jag mig stundom mycket lycklig. Glad. (Jag är lite kär i en kille kan jag avlsöja.... )
Men hur som helst så är jag mer balanserad än då jag hade högre dos. men hur det kommer att gå i längden kan bara framtiden avslöja. Jag tänker mycket på att inte ställa krav på mig själv. och att ha lagom utmaningar. Inte ha för stora förändringar. Och att inte uppoffra mig för andra. Det är viktigt att minska trycket på sig själv är min erfarenhet.

Så det var lite om min minskning av Abilify.

Jag har tidigare minskat leponex. Till en mycket låg dos. Gick i psykos efter ett tag. Men då gjorde jag inte det lika medvetet. jag hade skyhöga krav på mig. Studerade på helfart på folkhögskola( GIck ut med högsta betyg) satsade på att söka muskihögskolan. Så jag hade inte alls tid för mig själv. När jag sedan började läsa på universitetet, med gråten upp i halsen så dröjde det inte länge innan jag gick i psykos. Så om du minskar din dos är det viktigt att du tar väl hand om dig. Lycka till hur du än gör!
Mer
17 år 10 månader sedan #42513 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Sluta med Leponex?
Var försiktig Linnea. Hoppas det går bra med din sänkning, för mig räckte inte 5mg.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42514 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Sluta med Leponex?
Fredrik! Hur länge dröjde det innan du började må dåligt igen? På vilket sätt mådde du dåligt då?
Jag har tät telefonkontakt med en kurator nu. Och jag mår mycket bra hittills.
Men jag ska ta det försiktigt... jag lovar!