Sluta med Leponex?

Mer
17 år 10 månader sedan #42515 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Sluta med Leponex?
Det tog inte så lång tid innan jag fick lite milda symptom. Jag fick vad jag kallar tvångstankar.
Och det yttrade sig så att jag hade svårt för att hålla tillbaka vissa förbjudna tankar i huvudet som jag tänkte ut högt. Och så blev jag lite mer negativ också.
Då hade jag gått 2 veckor ungefär på 5mg Abilify. Men det blev bättre när jag höjde till 10mg, även om det har tagit några veckor innan det försvunnit.
Mer
17 år 10 månader sedan #42520 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Sluta med Leponex?
Det är vanligt att man mår sämre när man minskar på neuroleptika... det blir en sorts känslighet av det, känslorna kommer tillbaka och man är inte redo att handskas med dem direkt... man kan få lätt till gråt och skratt och irritabilitet... ta det lugnt med nedtrappning, minska bara lite i taget... och vänta en tid tills du klarar av känsligheten innan du minskar igen... och gör det i samråd med läkaren...
Mer
17 år 10 månader sedan #42530 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sluta med Leponex?
maya,

Jag vill minnas att du har bipolär sjukdom med psykotiska besvär och inte schizofreni. Leponex har den starkaste effekten av alla antipsykotika, men eftersom den kan ge påverkan på vita blodkropparna måste man kontrollera blodet regelbundet och därför används Leponex bara när andra antipsykotika inte har givit effekt. Det finns nog läkemedel som är mer toxiska än Leponex och jag tänker då på mediciner mot cancer.

När man slutar med Leponex skall man långsamt trappa ner dosen, eftersom det finns här risk för att en psykos hastigt kan flamma upp. Det är nog därför de vill att du skall vara inlagd när nedtrappningen sker.

Jag tror det är QQFS, som skickar personliga meddelande till medlemmar på sajten. Hon jobbar på ett företag QQFS, som gör marknadsundersökningar. Jag har hört att QQFS har varit i kontakt med sajten Schizophrenia.com för att ragga deltagare och det är därför jag känner till det. QQFS verkar vara ett seriöst företag som verkar oftast jobba på uppdrag av läkemedelsföretag.
Mer
17 år 10 månader sedan #42584 av maya
Svar från maya i ämnet Sluta med Leponex?
Vill bara förtydliga att terapeuten sa att Leponex är den mest toxiska av just den typen av medel! Helt rätt - bipolär lider jag av, fast med Litium har jag inga större problem. Märker dock ganska fort att det blir sämre när jag har försökt trappa ner. Har även historia med vanföreställningar, hallisar mm som inte försvann förrän jag fick Leponex. Diskuterade med terapeuten om risken att dessa kommer tillbaka. Hon sa att det finns många som lever med t ex röster, men kan hantera det utan mediciner. hon sa att det t o m är ganska vanligt - att fler än man tror lever med detta utan att direkt lida. Kanske det är ett bättre alternativ än att ha medicin som amn i alla fall mår dåligt av?

maya
Mer
17 år 10 månader sedan #42585 av maya
Svar från maya i ämnet Sluta med Leponex?
PS: Har bestämt mig för att svara på enkäten från QQFS. DS
Mer
17 år 10 månader sedan #42588 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet Sluta med Leponex?
Du kan prova att lära dig att leva med rösterna eller det du har problem med. Du har hela livet på dig att hitta den optimala behandlingen för dig och kan alltid gå tillbaka om du känner att det var bättre tidigare.