Tips och råd. Abilify.

Mer
6 år 1 månad sedan #1032490 av Izinaz
Svar från Izinaz i ämnet Tips och råd. Abilify.
Ja precis, frihetskänsla ??
Mer
6 år 1 månad sedan #1032491 av Izinaz
Svar från Izinaz i ämnet Tips och råd. Abilify.
Jag mår bra alltså. Jag vill göra saker och svarar väldigt pigg och alert. Såhär har jag inte känt på länge. Känner mig som jag vill känna mig
Mer
6 år 1 månad sedan #1032547 av Izinaz
Svar från Izinaz i ämnet Tips och råd. Abilify.
Mycket lättare att hålla ett samtal. Innan abilify så kunde jag inte koncentrera mig, snöade in mig i andra vanföreställda tankar och kände paniken ta över mig, jag analyserade allt och bara kände mig värdelös. Nu är jag så gott som mig själv igen förutom några dåliga vanor som jag jobbar på att få bort. Det är tystare i huvudet och jag känner knappt några känslor inklusive ångest och det är så jävla skönt. Abilify äger men jag tror att det är rätt kombination av mediciner som gör mig till gud av mig själv. Jag tar zoloft, risperdal, lergigan, nozinan och abilify.
Mer
6 år 1 månad sedan #1032557 av rymd
Svar från rymd i ämnet Tips och råd. Abilify.
tror det med....men bra att det funkar!
Mer
6 år 1 månad sedan #1032591 av Izinaz
Svar från Izinaz i ämnet Tips och råd. Abilify.
Jag är fortfarande rädd för att prata inför folk dock, men det kan jobbas bort. Hörde en kille idag, i min grupp säga, han pratar ju bara när han blir tilltalad men vet inte om det var illusion. Blev ändå väldigt ledsen över vad jag hörde och ville bara skriva av mig
Mer
6 år 1 månad sedan #1032673 av Richard
Svar från Richard i ämnet Tips och råd. Abilify.

rymd skrev: När mina vanföreställningar minskade så blev det en sorts "frihetskänsla". Fast min doktor tycker jag är konstig på andra sätt dock.

Det upplevde jag när jag hade satt ut all Haldol, för att prova Abilify. En eller två veckor var jag helt utan neuroleptika, o jag sa till läkaren som jag kände, jag kände mig uppvaknad, nyduschad, fräsch o precis som om jag kommit ur en bubbla eller dimma. Men sen kom det konstiga, sneda o paranoida tankar, o jag fick mindre manier, eller "mini-psykoser", som kunde sitta i 1-2 dagar. I början blev jag pigg av Abilifyn o den verkade bra, tog bort de där manierna o en del konstiga tankar. Men inte på långa vägar hela min paranoia. Sen upplevde jag Abilifyn som att den förstörde mig helt, blev totalt apatisk.

Slutade med Abilifyn för ca en månad o har återhämtat mig, men fått sätta in Haldol igen, dock 1 mg mindre än jag åt tidigare. Sån medicin ska man absolut inte äta mer än vad man behöver. Har säkert gått in i bubblan eller dimman igen, det är inget man märker själv, men har börjat fråga folk runt omkring mig hur de upplever mig. Verkar inte vara särskilt konstig eller betett mig annorlunda (eller jo, konstig är jag ju p.g.a. min asperger).

Får ont i ryggen av Haldol, men som sagt att gå ner från 4 till 3 mg är ju lite positivt (mindre påverkan på ryggen). Men jag lever hellre med det, än att hade konstiga, otäcka o paranoida tankarna. Jag klarade att rida på hästen i 45 minuter, o det tar rätt mycket på ryggen faktiskt, men det gick bra! Kan promenera runt 4-5 km för det mesta. Jag hade en medicin mot den biverkningen i ryggen (Akineton), men tog jag den så kom alla skumma konstigheter tillbaka, om inte t.o.m. värre. Så den kunde jag inte ta.