Trilafon

Mer
20 år 8 månader sedan #9 av Admin1
Trilafon skapades av Admin1
Jag använder Trilafon i lågdos och är nöjd med det. Trilafon är ett klassiskt antipsykotikum, som har funnits länge och används ganska mycket. Det avviker från de andra gamla medlen genom att det försvinner snabbare ur kroppen. För Haldol är halveringstiden c.a 24 timmar i blodet, medan motsvarande siffra är 9 timmar för Haldol.

Jag började med 8 mg morgon och kväll. Den enda biverkan var lätt handdarrning ibland. Sedan när jag kände mig stabilare sänktes dosen till 8 mg till kvällen enbart. Efter dossänkningen märkte jag att plötsligt så noterade jag detaljer i omgivningen på ett tydligare sätt. Den rekommenderade underhållsdosen för Trilafon är 4-8 mg per dag.

Jag tror att Trilafon i dosen 4-8 mg till natten kan vara ett bra alternativ om man skall använda ett gammalt preparat. I USA pågår världens bästa antipsykotika studie CATIE, där ett gammalt preparat Trilafon jämförs med nya preparat, som Zyprexa, Leponex, Risperdal och Seroquel. Att de valde Trilafon gissar jag beror på att de tycker att det är bäst av de gamla medlen.
Mer
20 år 8 månader sedan #27 av D
Svar från D i ämnet Trilafon
Hej, Det är positivt att du har hittat ett läkemedel som du trivs med, och som du upplever ha god effekt.

Jag tror att det är många som inte får någon effekt utav sina mediciner, och måste byta preparat ofta. Vissa får besvärliga biverkningar i form utav kraftig viktökning, svettingar, trötthet m.m.

(Resten av inlägget flyttat till ett separat ämne i Allmän Diskussion
Jag har slutat att ta min medicin, Admin1)
Mer
20 år 7 månader sedan #93 av Eva
Svar från Eva i ämnet Medicin
Hej!
Jag undrar över min son som är ordinerad Leponex: (som tilldelas honom varje kväll och varje morgon i det egna boendet - övriga tillfällen sköter han doseringen själv vid helger, hembesök etc.)
Han är noga men har ångest över - om Leponexen ska gå ur kroppen snabbare om han utövar fysisk altivitet eller vid stressade situationer.

Kan Trilafon vara en bra medicin i framtiden för honom? Leponexen fungerar, men han har lagt på sig en stor viktökning. Hur undvika viktökning som är farlig för övriga hälsan på sikt?
Det verkar som om Leponexen "triggar" fram ett sug efter cola chips etc. :?: :?: 8O
Mer
20 år 7 månader sedan #94 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trilafon
Leponex är det antipsykotikum som har bäst effekt vid schizofreni på positiva symptom. Det har också som enda preparat bevisad effekt då andra antipsykotika inte hjälper. Det reducerar också risken för sjävmord med 30 %. Leponex avviker från andra atypiska antipsykotika genom att det har en bredare farmakologisk effekt och det binds också svagt till dopamin-2-receptorerna. Om man inte får effekt av andra antipsykotika kan det vara svårt att undvara Leponexen.

Första frågan man skall ställa sig. Har han fått alla behandlingar som ger effekt på symptom och återfall?
Patientutbildning
Kognitiv beteendeterapi.
Om svaret är nej så bör han få dessa behandlingar för att förstärka effekten.
Obs! Både dessa behandlingar är ej snabbverkande.

Ångest av olika slag och depression är vanliga vid schizofreni. Ökad stresskänslighet finns också och brukar behandlas med stresshantering dvs man får lära sig uthärda stress. Jag tror att han behöver lära sig stresshantering. Han kanske också kan behöva läkemedel att ta när han känner ångest över stress.

Viktökning är det stora problemet med Leponex och även Zyprexa. Antipsykotika, som framkallar trötthet tenderar att ge stor viktuppgång.
Egentligen så borde man ge remiss till dietist för diet- och motionsråd innan behandlingen med Leponex startar. Det skulle kunna minska viktuppgången med kanske 80 %. Viktuppgången är värst under de första 4-6 veckorna och om viktuppgången varit 4-5 kg går det att lägga till ett läkemedel som heter Nizax (halverar viktuppgången). För andra antipsykotika så brukar Zeldox rekommenderas då viktuppgången varit väldigt stor.
Se: www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... eta-vikten

Nu har han redan gått upp i vikt, men om han startar med diet och intensiv motion kan han säkert gå ner i vikt. Det finns också ett läkemedel, som heter Topimax, som kan prövas samt även andra bantningsmedel (förutsatt att han har tillräckligt stor övervikt).

Normalt så säger man att ett antipsykotikum räcker och egentligen är det enda undantaget när man kan använda två medel Leponex. Det går att lägga till ytterligare ett antipsykotikum om Leponex har otillräcklig effekt.
I detta fall är jag inte helt övertygad att det krävs mer antipsykotisk effekt utan kanske snarare något ångestdämpande eller en psykologisk behandling för att hantera stress.
Mer
20 år 7 månader sedan #104 av Kärlek
Svar från Kärlek i ämnet Medicin
Eva,

Jag gick upp ca 16 kg av Leponex. Nu är jag tillbaka på normal vikt. Man får inse att kroppens behov av energi minskar ibland av Leponex. Då är enda utvägen att äta mindre och röra på sig mer så att förbränningen och energiintaget är i balans.
Mer
19 år 11 månader sedan #1569 av erco
Svar från erco i ämnet Trilafon
:?: hej. Jag har en fråga jag går på.
truxal: 150-100-100-150mg
trilafon:16-0-0-16mg
nozinan:0-0-0-100mg
sobril:25-25-25-25mg
rohypnol:2mg
akineton:3 om dagen
är det mycke. men det funkar någolunda. men jag hör röster gämt.
men jag har lärt mej att leva me dom.
tackar för svar.