Trilafon

Mer
19 år 11 månader sedan #1572 av D
Svar från D i ämnet Trilafon
Ja det var ganska mycket.

Doseringen för Truxal brukar ligga på 100-200 mg dagligen (underhållsdos) optimal dos 300 mg. Men du har 500 mg dagligen.

För Trilafon är den rekommenderade underhållsdosen 4-8 mg per dag.


Var försiktig med Sobril och Rohypnol, då de är beroendeframkallande i högsta grad.
Mer
19 år 11 månader sedan #1579 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trilafon
Välkommen, Erco!

Idag så är det inte så vanligt att man kombinerar två olika antipsykotika, som Truxal och Trilafon. Kombinationer brukar förekomma då Leponex inte givit tillräcklig effekt och då prövar man att lägga till ett till antipsykotikum.

Nackdelen med två antipsykotika är att risken för biverkningar ökar samtidigt, som effekten inte brukar öka.

Har du prövat några andra antipsykotika än dessa två?

Om du inte får effekt av läkemedel, så finns psykologisk behandling, som kognitiv beteendeterapi som ger lika mycket effekt som antipsykotika.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1583 av erco
Svar från erco i ämnet Trilafon
Ja jag har provat det mäste. men det som var bäst var roxiam men det tog det bort på slutet av åttiotalet tror jag.
men annars har jag provat det mästa från malorol till leponex.
Mer
19 år 11 månader sedan #1584 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trilafon
Hej!

Jag får intrycket att du inte får så bra effekt av antipsykotika numera. Att Roxiam var bra kan bero på att du försökte med den först. Efter några år kan effekten av antipsykotika bli sämre om man t.ex. har haft många återfall.

Jag tycker att du skall be om att pröva Abilify för att slippa få höga doser av gamla antipsykotika. Att du behöver Sobril kan bero på att du fått akatisi av Truxalen och Trilafonen.

Men viktigast för dig är nog att få kognitiv beteendeterapi eftersom det har också effekt mot symptom och för att förebygga återfall. Fråga läkaren om de inte kan ordna den behandlingen, eftersom du får inte så bra effekt.

En annan bra sak är patientutbildning, som också minskar symptom och återfall.

Admin
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 veckor sedan #207909 av
Svar från i ämnet Trilafon

erco skrev: men jag hör röster gämt.
men jag har lärt mej att leva me dom.
tackar för svar.


Hör man röster kan det vara demoner, om man tror på dem. Men säg inte det till läkarna dem tror att du är galen och ordinerar mer medicin.
Mer
15 år 2 veckor sedan #208011 av Kärlek
Svar från Kärlek i ämnet Trilafon
Även jag äter trilafon.
16mg totalt.
Det där med att se saker klarare känner jag igen från när jag tog ett eget litet uppehåll av zyprexa, typ som att alla färger blev klarare på något vis och jag kunde börja tänka.