Amfetamin + Leponex ?!?

Mer
17 år 8 månader sedan #45777 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet Amfetamin + Leponex ?!?
Ritalin innehåller inte amfetamin utan metylfenidat.
Många (i alla fall adhd personer) blir trötta av Ritalin.
  • polo
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #45780 av polo
Svar från polo i ämnet amfetamin
amfetamin som inte innhåller amfetamin det låter ju vaaa alla vi som har tagit tjack någon gång vet att det är uppåt
Mer
17 år 8 månader sedan #45791 av Lithia
Svar från Lithia i ämnet Amfetamin + Leponex ?!?
Jag fick för mig att Danne_ åt Ritalin men han äter Concerta. Båda innehåller dock samma ämne: metylfenidat. Det är centralstimulerande precis som amfetamin men det är ej amfetamin. De ligger väldigt nära varandra i effekt och biverkningar men metylfenidat anses vara lite mildare. Nu ska man komma ihåg att FASS definierar koffein som centralstimulerande så det är inte bara tunga saker som ligger i den klassen.

En adhd person blir lugn av små doser amfetamin eller metylfenidat och inte speedad. Många med adhd har provat amfetamin i missbrukardoser och får fortfarande den effekten. Man får medicinen för att speeda ner. Det är skumt men det fungerar så.
Mer
17 år 8 månader sedan #45792 av Danne_
Svar från Danne_ i ämnet amfetamin

polo skrev: amfetamin som inte innhåller amfetamin det låter ju vaaa alla vi som har tagit tjack någon gång vet att det är uppåt


Jävla pundare.
Mer
17 år 8 månader sedan #45813 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Amfetamin + Leponex ?!?

Danne_ skrev: Ja men det är märkligt att jag först får Leponex, sedan så får jag Concerta som innehåller amfetamin.. Det går inte riktigt ihop.. Har inte läkarna ngn koll alls? För jag vet att när jag har tagit amfetamin på utsidan så blir jag fruktansvärt nojjig när amfetaminet går ur kroppen..


Concerta innehåller inte amfetamin utan metylfenidat, som är i och för sig närbesläktat. Läkaren kanske trodde att Leponex skulle blockera de psykotiska symptomen helt och att det därför skulle gå att kombinera Leponex och Concerta.

Eftersom du har psykotiska symptom så föreslår jag att du diskuterar med din läkare om du skall fortsätta med Concertan. Aspergergirl fick ju inte fortsätta med Concerta, därför att det förvärrade hennes hallucinationer. Din situation påminner en hel del om hennes tycker jag.