Vilken medicin tar ni?

Mer
4 år 1 månad sedan #1238729 av IngeF
Svar från IngeF i ämnet Vilken medicin tar ni?

sarc skrev: Abilify Maintena (aripiprazol) 400 mg - var fjärde vecka.
Propavan (Propiomazin) 50 mg - varje kväll, för att kunna sova.


Hvordan fungerer det med injeksjoner? Er du utslått i de første dagene.
Mer
4 år 1 månad sedan #1238958 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Vilken medicin tar ni?
Risperdal, morgon o kväll.
Mer
4 år 1 månad sedan #1241798 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Vilken medicin tar ni?
Lamotrigin
Abilify
Olanzapin
Ritalin
Strattera
Buspiron
Cipralex
Melatonin
Theralen vid behov

Idag sa min läkare att vi ska ta bort strattera och buspiron och ersätta Olanzapin med Leponex/Klozapin! Är lite nervös över Leponex/Klozapin, med alla dessa biverkningar, men om den kan hjälpa mig mer än andra mediciner jag prövat så skulle det vara värt det. Det är ju bara att prova, om den är dålig för mig får jag ju trappa ut den och byta tillbaks till Olanzapin .
Men det blir troligen till sommaren, eftersom min läkare inte tycker om tanken att jag tar blodprov varje vecka medan Corona håller på som värst!
Vi diskuterade även om jag förr eller senare ska börja med Lithium också. Men vi ska vänta ut Klozapinets verkan och doshöjningen av lamotrigin först. Min läkare tror att det isåfall blir nästa år. Hon är mycket försiktig. Bra!
Mer
4 år 1 månad sedan #1241829 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vilken medicin tar ni?
Clozapine o Lithium tillhör väl de "tyngsta" medicinerna?

Clozapine har jag bara provat enstaka gånger, då blev jag psykotisk av dem, men den verkar hjälpa många. Fick tabletterna av en polare som har schizofreni o det hjälper honom. Men man ska kolla blodkropparna.
Mer
4 år 1 månad sedan #1241831 av Lelle
Svar från Lelle i ämnet Vilken medicin tar ni?
tar Klozapin 400 mg - kl 20 varje kväll
Mer
4 år 4 veckor sedan #1241845 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet Vilken medicin tar ni?

Richard skrev: Clozapine o Lithium tillhör väl de "tyngsta" medicinerna?

Clozapine har jag bara provat enstaka gånger, då blev jag psykotisk av dem, men den verkar hjälpa många. Fick tabletterna av en polare som har schizofreni o det hjälper honom. Men man ska kolla blodkropparna.


Richard, min läkare sa att om man plötsligt slutar ta Clozapine så blir man allvarligt psykotisk inom två dagar. Det är nog det som hände dig ? Läkaren förklarade att det har nåt med kemi att göra.
Och som du säger så hör väl Lithium och Clozapine till ”det tunga artilleriet ”. Jag blev lite chockad först att läkaren ville sätta in dem. Men jag förstår henne . Jag har varit sjuk nästan halva mitt unga liv, och ingen medicin har HELT gjort mig stabil. Olanzapin kom nära det, men den blev jag tvungen att minska på.
Vi får se hur detta går. Clozapine får jag snart, Lithium ska vi ”vänta ut” ett tag till ifall de symtomen försvinner av Clozapine och mina andra mediciner.