conserta

Mer
17 år 7 månader sedan #49130 av lostlife
Svar från lostlife i ämnet conserta
det är väl bla soc som måste godkänna detta oxå har jag hört, min läkare har inte sagt nåt om att det är bara är BUP-läkare som får skriva ut det, men märker jag väl..när det blir dags i så fall..
Mer
17 år 7 månader sedan #50279 av aspie
Svar från aspie i ämnet conserta
Concerta är mega-bra! Jag fick aspergerdiagnos för fyra år sedan, och lärde känna några ADHD-människor i en träffgrupp. Först trodde jag inte att det kan finnas en så perfekt medicin som metylfenidat, jag trodde att de överdriver. Men jag blev nyfiken. Jag lyckades hitta en modig läkare som vågade skriva receptet åt mig.

Nu har jag blivit nyfiken på neuroleptika, eftersom min aspie-son fick en stressreaktion för en tid sedan och fick Risperdal-medicinering, 1mg/dygn, och han tyckte att det hjälpte. Jag bad min läkare skriva Risperdal också åt mig 0,5 mg/dygn. Jag tycker att Risperdal och Concerta är en jättebra kombination. Min son har inte haft lika stor nytta av metylfenidat som jag hade, han lämnade bort Concertan när han började äta Risperdal, och han sa att Risperdal hjälper honom att koncentrera sig.

- Aspie
Mer
17 år 7 månader sedan #50283 av lostlife
Svar från lostlife i ämnet conserta
härligt att den hjälper, vad fick du för biverkningar av den?
Mer
17 år 7 månader sedan #50284 av aspie
Svar från aspie i ämnet conserta

lostlife skrev: härligt att den hjälper, vad fick du för biverkningar av den?

Jag har aldrig fått biverkningar av Concerta, man blir bara pigg, effektiv och klarvaken. Min aspie-son klagade på biverkningar, jag vet inte exakt hurudana, och han är nu bara på Risperdal.

- Aspie
Mer
17 år 7 månader sedan #50285 av lostlife
Svar från lostlife i ämnet conserta
risperdalen har jag ätit...

men om man blir så pigg hur är det då till kvällen med sömnen o så?
Mer
17 år 7 månader sedan #50359 av aspie
Svar från aspie i ämnet conserta

lostlife skrev: men om man blir så pigg hur är det då till kvällen med sömnen o så?

Effekten med Concerta dröjer ca. 12 timmar. Om man tar den tidigt på morgonen, brukar man inte få sömnproblem.

- Aspie