Vad som hände/hänt.

Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1185133 av Lelle
sista gången jag tog Olanzapin var den 15 augusti. Gick sedan, den 16.e augusti, efter telefonsamtal med mottagningen över till den vanliga Quetiapin. inte Depot. Utan den första som kom till marknaden 1997.

Jag tog 1st 200 mg kl 7-8 på morgonen. 1 till 200 mg kl 13 och den sista 200 mg kl 18 på kvällen. Så att tillförseln blev god. 600 mg totalt per dag.

Effekten fanns där.

Men ganska snart förlorade jag lusten till att göra roliga saker. Eller göra saker som jag tidigare absolut hade gjort. Ville mest bara vara i sängen. Och den 23 augusti var konserten Diggiloo i Uppsala med artisterna John lundvik, Brolle, Thomas peterson, Mimi Werner, Magnus carlsson, Jessica andersson, Arvingarna, Mariette och David lindgren.

Men jag kände mig inte det minsta lockad och stannade kvar hemma medan resten av familjen åkte dit. Och det var då 23 Augusti. Det gick fort.

Efter 25 Augusti gick jag rakt ner för ett stup djupt ner i ett totalt mörker. Föll ner i depression. Låg i sängen och hade som diskussioner med mig själv för att trösta. Men sa inget högt. Låg bara och funderade. Och efter 2 veckor från det att jag började med vanliga Quetiapin var jag redan en deprimerad person.

Jag förlorade allt intresse för mat. Mat intresserade inte mig ett dugg. Jag hade förut 2 mål om dagen och det hade jag nu också men jag lät det gå mycket längre tid mellan måltiderna. Det var inte ovanligt att jag tog middagen i närheten av 18-tiden.

Jag kunde inte koppla av och det brann liksom i mig så mycket att jag bara samlade på mig och samlade på mig och sedan tillsist fick andas ut...

Men den tog bort psykos - gjorde så att inte psykos kom tillbaks. Ända fram till 16 september tog jag vanliga Quetiapin och var inte det minsta psykotisk.

Men innan jag somnade låg jag och mådde jätte dåligt, bara samlade på mig och samlade på mig. Blev alldeles full av frustration. Jag ville inte vakna upp på morgonen för då börjar jag direkt tänka igen. Det var tänka jag inte ville göra.

Men Quetiapin var bra för på den hade jag noll röster. alltid knäpptyst. På Olanzapin hade jag lite röster, de var inte kraftiga men det fanns där! Och därför ville jag ändå inte göra någon ändring. Och trots att jag sov mindre och åt mindre hade Quetiapin fortfarande lika god effekt. Det var inte ovanligt jag var vaken upp till midnatt.

Föräldrarna såg att jag gick och mådde dåligt och mamma började redan prata om att jag måste gå tillbaka till som det var innan.

De sa att jag var stingslig. Och det tycker jag var bra ordval. Stingslig är: snarstucken, retlig, lättretad, lättsårad, lättstött, lättirriterad, känslig, nervös, argsint, eldfängd, med kort stubin.

Exakt så var det. Jag själv använde ordet Kreveras. Att jag känns som att jag blir kreverad. Jag lät det ändå gå 1 månad. Jag mådde lite bättre 11-14 september, men den 15 kom ett rejält bakslag.

Men den 16.e hade jag gått på Quetiapin (vanliga) i 1 månad. Och efter det pratade vi med mottagningen och tog tillbaka den medicinering jag hade innan! Vi tog tillbaka OLANZAPIN.

jag tycker inte du admin ska kalla Quetiapin för svag antipsykoseffekt, för den har starkare än Zyprexa på mig faktiskt. Men hur bra man mådde och kände sig går inte att sätta ord på hur dåligt jag faktiskt mådde........:cry:
Jag duschade flera gånger om dagen för att försöka känna mig bättre.

Jag kände den sista dagen att jag kanske går under om jag inte får bort Quetiapin.

Olanzapin har inbyggd antidepressiv effekt. Man mår bra på den! :tummenupp :dans

Och jag förstår ännu mer hur bra Olanzapin är på mig, för jag mår bra!! På vanliga Quetiapin var jag känslig mentalt, så att jag sturtade ner för ett stup.

Jag tar Olanzapin, jag vet då att jag måste sova mycket mer för den ska fungera bättre och lite annat. Jag kanske har lite röster, på den, men de är oftast när koncentrationen är som lägst av läkemedlet på kvällen. Jag tar den vid 20. På vanliga Quetiapin var det inte röster någon gång men jag kunde inte fortsätta att må så jädrans illa, psykos kanske hade kommit inte pga svag antipsyktotisk effekt (för antipsykotisk effekt hade den) men utan för att jag var så otroligt djupt djupt ner i i en depression.

Obs! Ta en medicin ni mår bra av, det är värt varenda sekund!!!!!
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Lelle.
Mer
4 år 7 månader sedan #1185137 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad som hände/hänt.
Det är inte roligt med biverkningar på mediciner. Vi fungerar alla olika på olika mediciner.
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1185140 av Lelle
Svar från Lelle i ämnet Vad som hände/hänt.
det är lite jobbigt på Olanzapin, för det finns lite röster. Men jag mår ju bra.

kan inte komma på någon bättre medicin.. Quetiapin (vanliga) noll röster men det gick ju ändå inte.

På vanliga Quetiapin var jag känslig mentalt, så när styrkan skulle finnas vara där, fanns den inte där - och det gick utför rakt ner för ett stup....
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 7 månader sedan #1185192 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad som hände/hänt.
Man får kanske acceptera att ha kvar en del symtom för att må bra. Nissegossen brukar framhålla det. Medicineringen behöver inte ta bort alla symtom.
Mer
4 år 7 månader sedan #1185203 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad som hände/hänt.
Quetiapine har jag endast för att sova på oavsett antipsykotisk effekt. skall du ha den ta den på kvällen då får du sova och när du vaknar har du sovit bra. Prata med förskrivande läkare om du antingen får ta den medicinen på kvällen eller byt till en annan antipsykotika. Jag kan säga att injektioner är bästa möjliga fråga om den finns som injektion jag har funnit att injektioner är bäst

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #1185228 av Lelle
Svar från Lelle i ämnet Vad som hände/hänt.
det kan varit att vanliga quetiapin är bland dem som är rätt för mig. Hade inga röster någon gång över hela den perioden som jag tog den! Men jag kunde inte fortsätta må så pyton, det hade nog inte blivit bra sen. Det hade fått komplikationer.

På Olanzapin kan det höras lite röster, ibland, men det funkar ändå. Och jag mår bra.

Men Quetiapinet var starkare. Hade inga röster.

För att det ska funka bättre på Olanzapin är sömnen jätte viktig för mig. Sömn är A och O, verkligen, för att det ska bli bra. Det är ju viktigt ändå men jag sov mindre när jag hade Quetiapin, men det funkade iallafall. Hade inga psykosymtom. Men Quetiapinet är från och med nu den sista utvägen! Det hoppas jag det kan gå att hitta något annat jag kan ha! som sagt, Quetiapin är den sista utvägen!

hade Fluanxol depåinjektioner förut. När jag hade ÖPT! Fick ÖPT efter min senaste vistelse på sjukhuset. Men ÖPT pågick inte så långt.

jag vet hur det är om jag har psykos. När det är psykos så finns det i min känsla hela tiden känseln att något från övre känner med mig och hela tiden kommunicerar med mig! Når fram till mig, och det är någon. Och att det kommer ständigt flera vanföreställningar och har teorier och tror hela tiden om folk på något som inte är sant. Nytt hela tiden. Och det känns som det kommer alltid från något Övre.

Men det hade jag aldrig på vanliga quetiapin.

när jag har psykos känns det som att man hela tiden lever tillsammans med det övre. Och de går aldrig bort - och det är hur man känner, inte det man tänker.
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Admin1.