komplett medicinhistorik!

Mer
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1267100 av krokus
Svar från krokus i ämnet komplett medicinhistorik!
2006: psykosgenombrott. Efter några månaders paranoia och ångest sattes Zeldox in. Kände mig normal igen tills jag fick en allergisk reaktion. Istället började jag med Abilify på låg dos som höjdes allt eftersom till 15mg.

2009: Risperdal sattes in som tillägg till Abilify. 1mg Risperdal och 15mg Abilify. Jag fick underliga biverkningar och Risperdal byttes ut mot Invega. Med Invega gick jag upp 8kg på två-tre veckor och slutade med skiten på eget bevåg.

2010: Abilify höjdes till 20mg.

2015: Abilify höjdes till 25mg och sedan till 30mg. Zyprexa sattes in, men jag kunde inte sova pga myrkrypningar. Seroquel depot sattes in och jag blev en zombie.

2016: jag slutade med allt, cold turkey. Ångest dagligen. Stesolid och Stilnoct var mina bästa vänner. Efter ca 4 månader började jag med 30mg Abilify igen. Hade huvudvärk i några dagar.

2017: Quetiapin (vanliga) sattes in vid behov.

2018: Abilify sänktes till 20mg och sedan 10mg. Blev något hypomanisk och väldigt pratglad. Ökade till 15mg.

Nu har jag endast skrivit om antipsykotiska mediciner. Mina antidepressiva mediciner har en rätt rörig historia.
Last edit: 3 år 9 månader sedan by krokus.
Mer
3 år 9 månader sedan #1267101 av Geta
Svar från Geta i ämnet komplett medicinhistorik!
Minns inte min medicinhistoria men jag har haft Mallorol, Haldol, Hibernal och Risperdal.
Mer
3 år 9 månader sedan #1267138 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet komplett medicinhistorik!
Min sjukhistora är för lång för att dras igenom. Men lite kommer jag ihåg. Jag blev sjuk sommaren 1980 efter cirka ett års dåligt mående. Fick då Sigualone i några månader tills psykosen klingat av. Sedan är allt en dimma. Låg inne i fem månader och då sattes Tofranil (antidepp) och Buriinil(?) in (sedan länge avregistrerade) plus en serie el-chocker. Sedan utskriven och mådde då ganska bra
.
Sedan fortsatte 80-talet med flera inläggningar och utprovande av olika mediciner beroende på hur dålig jag var. Experiment gjordes som på en försökskanin med Nozinan, Sordinol och Saroten (antidepp).

Blev utskriven 1987 efter det att Trilafon sattes in. Sedan slutade denna att tillverkas förutom som injektion. Men jag fick Seroquel vilket inte var tillräckligt så senast nu Zyprexa och Abilify i låga doser. Senast jag var inlagd var 2019 för avgiftning men någon medicinändring gjordes inte.

Mår idag bra förutom negativa symptom. Men det jag kan jag ta för att slippa helvetet på 80-talet.
Mer
3 år 9 månader sedan #1267140 av Lejonhjärta
Jag gick ju på BUP, tidigt började det för mig... Sedan när jag hamnade inom vuxenpsykiatrin o på psykavdelning för första gången så fick jag zyprexa som förstagångsmedicin av en stafettläkare typ, helt värdelöst. Gick upp en del i vikt redan där, så de satte in zeldox för att se hur det blev. Det blev ej bättre, så då blev det seroquel istället. Sedan trilafon, följt av risperdal. Och när det inte fungerade, så sattes abilify in, vilken jag har fortfarande idag.

Många twists and turns! Det har det varit. Önskar att man slapp viktproblem på de riktigt potenta medicinerna, men man kan inte få allt.
Mer
3 år 9 månader sedan #1267154 av krokus
Svar från krokus i ämnet komplett medicinhistorik!
Cosmos,
Jag tror att Zoidar har en kopia av Trilafon i tablettform! Men det krävs någon licens från läkaren. Peratsin heter den.
Mer
3 år 9 månader sedan #1267168 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet komplett medicinhistorik!
Nåväl, jag tror jag har kvar nuvarande mixen.