Ingen benso

Mer
3 år 8 månader sedan #1276070 av smaland
Ingen benso skapades av smaland
Hej! Har haft antipsykotika en tid plus sertralin. Fick benso sobril i början men inte längre,
När jag tog 2-3 av dem ibland såkände jag mig lugnare och sov bättre (insomnia).
Men har iinte sagt ngt till läkaren. Vågar inte, ingen ork.
Någon som kännt liknande och vad gör ni? Tycker inte antipsykotikan o sertralinet hjälper så bra för insomning tex
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 8 månader sedan #1276073 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Ingen benso
Jobbar du eller pluggar? Om man inte gör det kan man fokusera på att sova när andan faller bara att man sover är viktigt oavsett vilken tid på dygnet som det är. Att vara sjukskriven är skönt slipper man alla måsten och fokusera på att må bra och ser till att få sömn oavsett än när det blir på dygnet som man sover. Dom flesta med schizofreni har sömnstörningar. Att tillåta sig sova vilken tid som helst på dygnet när man väl somnar och sover ut riktigt ordentligt är en lyx få förunnat. Man behöver inte bry sig ett skit som sjukskriven. Under tiden man är sjukskriven ska man ta hand om sig själv och pyssla med sina intressen. Tex gymmet! Läsa en bok. Maraton-kolla på nån serie. Röka en joint vafan det nu man har saknat tid för när man har pluggat eller jobbat. Föreställ sjukskrivning ska vara som en semester. Dom flesta människor som jobbar vill säkert inte ens jobba.
Mer
3 år 8 månader sedan #1276174 av krokus
Svar från krokus i ämnet Ingen benso
Melatonin funkar för en del. I Sverige krävs recept. Jag köpte melatonin i USA förra hösten, men bör inte inta när jag tar p-piller.
Mer
3 år 8 månader sedan #1276184 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ingen benso
Många antipsykotika verkar tröttande och gör att man sover bättre om man tar dosen på kvällen. Seroquel/Quetiapin används som antipsykotika men i lägre doser 50 mg som sömnmedel. Quetiapin lindrar också ångest.
Mer
3 år 8 månader sedan #1276185 av memphis
Svar från memphis i ämnet Ingen benso
Quetiapin är en bra allt - i - ett medicin för mig. Jag behöver varken litium, sömntabletter eller benso.
Mer
3 år 8 månader sedan #1276423 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ingen benso
Quetiapin har viss antidepressiv effekt också. Bipolära typ 2, som har depressioner, får ofta quetiapin för att minska depressionsrisken.