Beroende

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #55534 av Frankie
Beroende skapades av Frankie
Jag har missbrukat det mesta som går att missbruka; mat, droger, alkohol, rakblad.

Under min senaste drickar-period gick jag till och med till skolan berusad, utan att någon märkte något. Mobila teamet visste också vad som försiggick men gjorde inget.

Nu har jag börjat dricka igen. Jag dricker tills jag blir berusad, varje dag. Igår när jag var på systemet tyckte jag att alla kollade konstigt på mig, som handlade så mycket. Jag missbrukar även benzo (sobril) samtidigt.

Jag vill leva bra och nyktert liv, men vet inte hur. Jag har tappat kontrollen. Missbruk är mitt sätt att klara av mig själv. Hur konstigt det än låter.

Vad ska jag göra nu?
Skulle verkligen behöva tips...
Mer
17 år 5 månader sedan #55539 av halo
Svar från halo i ämnet Beroende
Jag var tung narkoman innan jag gick med i NA och nu har jag varit ren 5 månader. Så det funkar om man vill, men du måste ha behandling först innan du går med i NA. NA räddade mitt liv från heroin, kokain, Morfin osv osv och jag har nu fått en bättre relation till min tjej.

Men det funkar inte så länge du inte vill sluta, men är du ärlig så kommer det att funka. Och du måste ta 90 möten på 90 dagar om du vill komma in i programmet.

Hör av dig via PM om du vill veta mer..
Mer
17 år 5 månader sedan #55552 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Beroende
AA, NA, står i telefonkatalogen. Har funnit att deras tolv steg är bra!

Fösök gå med i programmet om du är motiverad.

För att gå på tex ett AA möte behöver du bara ha en önskan av att bli kvitt beroendet! Har du druckit får du också vara med, men du får bara sitta och vara tyst och lyssna!

Första mötet bjuder de på kaffet, sedan lägger var och en i hatten det personen kan undvara, för att föreningen skall kunna existera. För det är genom medlemmarna själva som det görs möjligt att hålla mötena.

De har valt att göra så, för att vara fristående från myndigheter och andra organisationer.

Rekommenderar starkt ett besök!

Lycka till! Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #55568 av
Svar från i ämnet Beroende
om jag får vara lite negativ så är min erfarenhet av NA och AA att det är en klubb lite för inbördes beundran. skitsvårt att komma med i gemenskapen om man inte har varit på behandligshem och är en grupp individer därifrån. på AA blev jag utkastad för att jag inte började meningen ...jag är alkoholist.

det som var positivt var att många där (NA) faktiskt hade lyckats bryta med sitt beroende, och många pratade om sina nya liv, med studier familj osv...men när man kom dit, knappt utskriven från psyk, var det inte lätt att känna igen sig i dessa situationer (deppression och förvirring är ju nästan en självklarhet efter psykos)...utan snarare kände jag mig som en ännu sämre människa.

många har blivit hjälpta av NA och AA, själv var jag hård-motståndare till att tacka "gud" och be till honom vilket också var en del av gemenskapen ( fan när man är gud själv förefaller hela konceptet gud lite diffust).

men prova att gå dit i alla fall...jag har alltid satt mig på tvären i de flesta sammanhang, även när psykosteamet ville utreda osv... så DU kanske kan få stöd genom någon av dessa föreningar, man måste vilja bli hjälpt också.

själv har jag missbrukat en del, nu dricker jag ca 1 gång i veckan ( och detta för att jag inte skall bli beroende och sedan tvingas sluta med alkohol...klassisk förträgning!) droger slutade jag med för att jag måste och det var en resa rakt ner till helvetet.

önskar dig ett varmt LYCKA TILL (ledsen om jag låter cynisk....)
Mer
17 år 5 månader sedan #55577 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Beroende
Gäst! Vad är det för motsättning att be Gud om hjälp om du själv uppfattar dig som Gud?

För du får ju säga i dessa sammanhang; såsom du själv uppfattar honom/henne!

Om du nu är din egen Gud, vad är det i dessa meningar som är svåra att uttala?

Att säga att du är alkoholist, i det sägar jag bara, att erkänner du inte det, har du ju inte där att göra överhuvudtaget!!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #55587 av
Svar från i ämnet Beroende
he he...ibland roar du mig med din passion nissegossen. om jag tror att jag själv är gud under psykos har "han" antagligen inget kraftigt inflytande över mig när jag är frisk.

men i fallet med AA har du fel, det står i deras stadgar att man tar emot ALLA som kommer dit för hjälp, varken mer eller mindre. kan knappst tro att jag är den första som inte energiskt ropat - hurra jag är alkoholist på deras möten, men jag var fan i mig den första som blev utkastad av denna fascist-alkoholist!