Om man ska byta från Abilify ?

Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1276611 av Kattis35
Hej äter ju abilify. Funderar mer o mer på om jag ska be läkaren prova ut någon annan neuroleptika men dom säger väl att det är den med minst biverkningar ang. Vikt, blodfetter, mm.
Gick ner 37 kilo för ca lite över 2 år sedan. Nu har jag gått upp 28kg. Deppig över att inte kunna hålla vikten. Ska latuda va viktneutral tro?

Finns det fler som bytt från abilify med positiva erfarenheter ?

Kram på er!! Kattis...
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 8 månader sedan #1276636 av krokus
Hur äter du i dagsläget? Någon speciell diet? Dricker du läsk?

Jag har förstått det som att man är lyckligt lottad om Abilify fungerar för en. Jag har Abilify och har både gått upp och ned i vikt. Iofs äter jag en del andra pillz också.
Mer
3 år 8 månader sedan #1276637 av memphis
Jag hoppades på viktnedgång på Abilify, men så har det inte blivit tyvärr inte. Jag känner mig mycket piggare och så, så det är ju positivt men jag har inte gått ner nånting :va?
Mer
3 år 8 månader sedan #1276639 av Kattis35
Tyvärr har jag fått den där sällsynta biverkan... som står i fass om abilify hetsätning i perioder. Nätterna är värst .vaknar och är vrålhungrig. Somnar om vaknar igen och är lika hungrig. Åt pulver och gick ner 37 kilo men när jag började äta små mål blev det svårt igen har nu gått upp 28kilo... av 37.

Dricker inte vanlig dricka men cola zero dricker jag.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 8 månader sedan #1276640 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Om man ska byta från abilify ?
Enligt min erfarenhet är latuda mycket bättre än abilify! Latuda gör en pigg och glad. Dessutom klarare i huvudet blir man på latuda än andra antipsykotiska. Andra antipsykotiska blir man tjock, trött och tung på.
Mer
3 år 8 månader sedan #1276641 av memphis
Jag tycker också att det är svårt, näst intill omöjligt, att hålla vikten när jag lyckats gå ner i vikt. Så fort jag börjar äta på ett normalt sätt så klättrar vikten sakta uppåt igen! Det känns helt hopplöst, så nu har jag gett upp om att gå ner, nu jobbar jag bara på att behålla status quo.