50-tals neuroleptikan - fortfarande bäst.

Mer
3 år 6 månader sedan #1289109 av Fantasio
Jag skulle tippa på 105 kilo. Jag är kort, bara 1, 73.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289185 av Admin1
Clozapine, Solian, Zyprexa och Risperdal har bättre effekt än andra antipsykotika. Solian har liten viktuppgång. Idag används nog Risperdal mest och Risperdal liknar gamla antipsykotika i doser över 6 mg. Caplyta som nyss kommit till USA liknar i farmakologisk effekt Clozapine, men har liten viktuppgång. Nackdelen med gamla antipsykotika som Haldol är större risk för tardiv dyskinesi. Gamla antipsykotika används allt mindre.
Mer
3 år 6 månader sedan - 3 år 6 månader sedan #1289200 av Zoidar
Solian behöver man väl licens för?

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289205 av Nissegossen

zoegas skrev: Läkemedelsföretagen vill ju ha nått på marknaden som kostar. En burk Trilafon kostar 30 kr. Personligen tycker jag Zyprexa är bättre än Trilafon. Där är med action i den. Både läkare och patienter flippa när Trilafon avregistrerades. Helt klart en kupp av läkemedelsföretaget.


Jag också fick tillbaka Trilafon efter att de hotat med att sluta tillverka den. På de två månader där jag bytt medicin till Invega hade jag hunnit lägga på mig 20-25 kg såg jag på viska.se att de fortsatt tillverkningen av den. Nästa gång jag kom till mottagningen sade jag till ssk jag vill ha injektionen med Trilafon tillbaka den kommer inte att sluta tillverkas. Hon tog genast upp jobbmobilen och ringde min läkare som pga brist på´psykiatriker hade blivit chef och överläkare för Östra Göteborg dit jag hör, samt att han hade kvar sin gamla plats pga läkarbrist ssk visste inget, men han gav klartecken. Trilafon som är viktneutralt har jag kvar ännu idag. När sedan de slutade med Trilafontabletter och Peratsin började tillverkas som licensmedel i Finland går också piller att tillgå även idag.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 6 månader sedan #1289478 av Admin1
Ja, Solian är ett licenspreparat i Sverige, men i Storbrittanien och Italien finns det t.ex.