Haldol

Mer
3 år 1 månad sedan #1331176 av Geta
Svar från Geta i ämnet Haldol
Schizofreni behandlas inte med ECT. Det är vid grava depressioner och katatoni som man använder ECT.
Mer
3 år 1 månad sedan #1331178 av IM
Svar från IM i ämnet Haldol
Var inte så säker på det, den ena hade startat sin resa på PIVA, schizofren psykos,hade syner mötte henne på avd 3 långt senare, hade vandrat genom avdelningar på väg att ut ur psykos, behandling medicin plus ECT ingen synlig depression, hade en flört på avd.
inte med mig, med en annan, den andre var en person med förståndshandikapp,
Schizofren psykos med synhallucination avd 3 behandling medicin plus ECT.
Så jag skulle inte vara så säker på det. Inga depression tecken på henne heller.
Mer
3 år 1 månad sedan #1331179 av Richard
Svar från Richard i ämnet Haldol
Min kompis är diagnosticerad schizofreni o fick ECT för att försöka bryta psykosen.
Mer
3 år 1 månad sedan #1331182 av IM
Svar från IM i ämnet Haldol
Verkar vara tillförlitlig behandling tillsammans medicin för att bryta psykosen.
Mer
3 år 1 månad sedan #1331184 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Haldol

IM skrev: Och du är inte ärlig Nissegossen, när du i ett inlägg säger att du lever med röster och nu säger tvärtom att de dunstar.
 

Det är nyligen förlåt jag har haft det i många år, det känns som det är nyligen jag vaknat upp psykosfri på en avd. Ända sedan första gången insatt Trilafon på mig. En överläkare han sade du skall få ny medicin, vi kan droga ned dig så du går som en zombie, men det är inte önskvärt, vi skall prova ut lägsta möjliga dos, där du har kvar symptom på din sjukdom.

I det blev det att jag fick tackla både syn och hörselhallucinationer utan inläggning det har jag klarat sedan årsskiftet 1986-1987 hela tiden med mer eller mindre hallucinationer. Såg till att sova ta mer utav min medicin speciellt de sömnmedel jag haft samt då mer utav Trilafon i Pillerform då jag står på injektioner. Jag har från första inläggningen sagt, ge mig något att sova på.

Utan tillräckligt med sömn hamnar man till slut i psykos. Om alla som har psykos verkligen får sömnen blir de heller knappast sjuka i psykos. Utan sömn given psykos. Vi som har dispositionen blir lättare sjuka. Jag har mer eller mindre haft hallucinationer sedan första början men tillräkligt med sömn gör att symptomen går bort. Det ger sig nu om jag blir avtrubbad i sinnet och tänker sämre. Jag lever på en vass egg

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1331241 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Haldol

Nissegossen skrev: Ja, jag tycker Akineton ger lättnad vid haldoltramp och krypningar också. 

Akineton används enbart mot rastlöshet om darrningar och/eller stelhet också förekommer.

ECT används vid schizofreni främst vid katatoni, som kan vara livshotande, när man bara ligger som förlamad. Man kan också ge det ibland om antipsykotikan inte ger effekt, då kan majoriteten återfå effekten. Men ECT användes nog mer förr vid schizofreni.
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Admin1.