benzo beroende?

  • nisse
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5064 av nisse
benzo beroende? skapades av nisse
Hej! Har gått på sobril ett par år, ganska låga doser... undrar om jag håller på at bli beroende och har abstinens eller om dom nya symptomen jag fått tillhör grundsjukdomen... det har börjat krypa i hela kroppen på mig som om det är små små djur som rör sig över hela min hud. jag har problem med min kroppsuppfattning kan ibland inte känna armar eller ben och ofta "somnar" armarna utan vettig anledning. känner mig även allmänt vinglig, skakig och yr och har ett konstant tryck i huvudet. Det mesta av detta är för mig nya symptom som jag ej haft tidigare undrar om det kan ha med tabletterna att göra eller om det bara är psykossjukdomen som "bytt skepnad". En 10mg sobril hjälper lite grann mot allt detta men för det mesta inte speciellt mycket... ngn som har egen erfarenhet av benzo vid psykossjukdom? läkarna säger ju att man inte kan bli beroende om man verkligen behöver tabletterna bla bla...
Mer
19 år 6 månader sedan #5066 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet benzo beroende?
-
Mer
19 år 6 månader sedan #5067 av malik
Svar från malik i ämnet benco
jag har erfarenhet av benzo men jag vet inte om det du känner är sjukdom eller av benso
  • nisse
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5070 av nisse
Svar från nisse i ämnet benzo beroende?
tack för svaren! tror nog att det är sjukdomen... känns skönt att höra att även andra upplevt känselhallisar för det är den enda typen av hallucinationer jag har/har haft, i helt vaket tillstånd. De flesata andra man träffat på avdleningar och behandlingshem pratar om sina röster eller frågar vilka röster man hör... enda gångerna jag hört röster är precis innan jag somnar vissa nätter, men det kan lika gärna vara musik eller buller eller vilket ljud som helst. Har även synhallucinationer just innan sömnen. Detta samt att jag inte har haft några allvarliga vanföreställningar har tydligen gjort mig svårdiagnosticerad, har efter tre år ännu inte fått ngn annan formell diagnos än "psykos ospecificerad" även om min psykolog antytt att jag lider av en ovanlig variant av schizofreni. Nej jag tar ingen annan medicin, slutade med neuroleptika i samförstånd med min läkare för ett år sedan. tar inga droger förutom måttliga mängder alkohol och stora mängder nikotin.
Mer
19 år 6 månader sedan #5082 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet benzo beroende?
Hej, Nisse!

I boken Psykiatrin i Sverige av Professor Ottosson skrivs om bensodiazepiner:
Bensodiazepiner vid psykosbehandling kan göra det möjligt att sänka neuroleptikadosen och t.o.m helt ersätta neuroleptika (s 124).
www.viska.se/index.php/recension ... %A4gvisare
Bensodiazepiner används inte lika mycket som förr p.g.a. beroenderisken som finns. Oftast används SSRI-antidepressiva, som inte är beroendeframkallande och har en ångestdämpande effekt också.

Jag tycker du skall kontakta din läkare och berätta om dina symptom, som
"kan ibland inte känna armar eller ben och ofta "somnar" armarna utan vettig anledning. känner mig även allmänt vinglig, skakig och yr och har ett konstant tryck i huvudet." Du kanske kan skicka ett e-mail till honom henne och berätta om dina symptom.

Hallucinationer vid insomnandet kan drabba vanliga människor och det kallas för hypnagoga hallucinationer. Man kan ha det vid uppvaknandet också, men då heter det hypnapompa.

Det vanliga är att man har hallucinationer och vanföreställningar vid schizofreni, men det finns en grupp som inte har det. Den gruppen kallas ibland för schizofreni simplex.
  • aragon
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7657 av aragon
Svar från aragon i ämnet benzo beroende?
Låter som klassiskt benzoberoende.... Själv har jag varit redigt beroende och just myrkrypningarna du beskriver kom efter två veckor me sobril 5mg/dag när jag slutade ta sobrilen.