Zoloft och schizofreni

Mer
17 år 1 vecka sedan #73953 av Galen
Svar från Galen i ämnet Serotoninhalten höjs
Vid Schizofreni är balansen mellan signalsubstanserna ur balans. Vilka är dessa signalsubstanser?

SVAR:
Dopamin, seratonin, GABA och glutamat.

Vilken signalsubstans höjer Zoloft?
SVAR: Serotonin

Balansen kan störas. Därför brukar man inte rekomendera antideppressiva tillsammans med neuroleptika.
Men kombinationen fungerar ofta bra ändå. Därför har många med Schizofreni även antideppressiva mediciner.
Mer
17 år 1 vecka sedan #74104 av aspie
Svar från aspie i ämnet Zoloft och schizofreni

Admin1 skrev: Jag tror att antidepressiva kan öka risken för psykos om man inte tar antipsykotika. Det finns en liten andel med schizofreni, som inte tar antipsykotika och jag känner en sådan kille. Det finns studier gjorda på personer med schizofreni, som har antipsykotika och de har också fått SSRI-antidepressiva. Man har inte sett någon ökad risk för psykos då.

Serotoninagonister kan förorsaka psykos eller andra allvarliga problem, även om man inte har schizofreni. Fenomenet är ganska bra känt bland aspies. Det har dessutom i flera undersökningar bevisats att många personer med autismspektrumstörning har mycket hög serotonin. Då är det nästan omöjligt att använda SSRI- eller SNRI-mediciner, man börjar må verkligen dåligt. Medan "vanliga människor" brukar få biverkningar av dessa i början och må bättre inom 2-4 veckor, börjar de flesta (inte alla) autisterna må bara sämre om de klarar av att använda dessa mediciner så länge. Det finns en risk för serotoninsyndrom.

Jag har ett par gånger prövat SSRI-mediciner för ganska längesen, under ca 3-4 veckors tid båda gånger och jag var helt invalidiserad under denna tid, blev dock "frisk" inom 3-4 dagar efter att ha slutat ta medicin. De sista dagarna av "kuren" hade jag så stark overklighetskänsla att det började synas på mig att jag var "borta", jag fick även sådana kommentärer , och jag var helt oförmögen att uträtta de enklaste sysslor och var rädd att det märks.

Några andra aspies har berättat om liknande medicinexperiment med serotoninagonister, någon har även fått schizofrenisymptom av dem. Ett starkt överskott av serotonin kan eventuellt förorsaka likadana problem som schizofreniker får av dopaminöverskott. Jag har hört detta från olika källor men kommer inte på någon riktigt bra länk, man hittar nog något om det med google, sökorden high serotonin, autism.

- aspie
Mer
17 år 5 dagar sedan #74266 av sihzzle
Svar från sihzzle i ämnet Zoloft och schizofreni
När jag blev inlagd på psyk så tyckte min läkare att jag hade för höga doser antideppresiva, min remeron 45mg sänkte han inte men därimot sänkte han efexor från 225mg till 150mg , just därför att han sa att "endel kan bli lite nojjigare av för mycket antideppresiva "


EDIT: Jag har inte schizofreni men jag har "drogutlöst psykos "
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 dagar sedan #74274 av aivo
Svar från aivo i ämnet Mycket intressant
Detta ämne är något som berör mig väldigt mycket också,
fick också en drogutlöst psykos av att jag åt 45mg Remeron,
sen dess har jag ätit Zyprexa 10mg och blivit normal igen. :lol:

Fast min nedstämdhet är väldigt svår att behandla för jag
blir gränspsykotisk av antidepressiva. Enligt min läkare
har alla antidepressiva den biverkningen för psykoskänsliga personer
(vilka är rätt få).

Att SSRI preparat inte kan utlösa psykos har jag _aldrig_ hört eller läst nånstans.