Massage

Mer
16 år 8 månader sedan #88935 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Massage
Frågan är om/varför vi inte kunde få det, istället för eller i komplement till biverkningsmedicinerna?

Det är väl att massage kostar mycket mera för landstinget, i så fall!?
Mer
16 år 8 månader sedan #88981 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Massage
Jag tror att läkare är litet skeptiska till massage, eftersom det saknas kliniska tester, som bevisar att den har effekt vid schizofreni. Dessutom kostar det ju en hel del om man skall ha behandling en längre tid.

För några år sedan prövade de massage före psykoterapi i Växjö.

Under hösten får några patienter på psykkliniken i Växjö massage innan de går i terapi. Ett försök för att göra dem mer mottagliga för terapin. Personalen tycker sig ha sett vissa förbättringar och för ett par har det lossnat rejält enligt en psykolog.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... erapin-bra
Mer
16 år 8 månader sedan #89117 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Massage
Jag har slösat tusentas kronor på massage de sidsta 7 åren. Prövat olika sorter, klassisk massage, Thuna, Thaimassage, akupunktur. Jag har mycket värk i nacke och axklar och ibland väldigt konstiga smärtfenomen, ffa i ansiktet. Nu funderar jag på att hitta en sjukgymnast, så har jag prövat det också... Bäst fungerar massage om du samtidigt motionerar så att cirkulationen kommer igång och genomblödningen. Jag vet allt det här,, men just nu finns inget som hjälper, depression trots medicinering. Stressar, jobbar för mycket och då reagerar kroppen. Det är som om alla känslorna sitter där i kroppen som nedtryckt ångest, omedveten ångest. Hmmm... nog ingen som förstår... Tillvaron känns ensam trots att det finns man och vänner...

OXYTOCIN heter det hormon som utsöndras vid fysiskt beröring, helst hud mot hud.

Jag önskar min man också ville lära sig massage.

Ikväll prövade jag att massera ansiktet med sesamfröolja.

Man kan även göra energimassage på sig själv. Man klappar sig själv från skenben, vader, lårens fram- och baksida, magen, armarna - från händerna och upp, bröstet, ansiktet. Korta lätta klappningar.

Har även idag funderat var man får tag på en sådan där taggig rullbräda som man kan rulla fotsulorna mot.

/Sofie
  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 7 månader sedan #89384 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Massage
Massage är jättebra!
Brukar också bli stel i nacke och rygg pga medicinen. Rekommenderas varmt.