hej

Mer
19 år 5 månader sedan #6518 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet hej
Hej Erco, Hej Nissegossen!

Ganska fantastiskt att ni lever och kan fungera idag.... med dom doserna kan det inte ha funnits mycket liv om ens vakenhet alls... har själv haft så stora doser medicin i perioder så att jag sovit mest hela dagarna... men inte alls i närheten av dom doserna...

Ibland undrar jag om det som ses som kognitiva störningar egentligen är symtom på övermedicinering... detsamma med en del negativa symtom... tror att det kan vara svårt att skilja på sjukdom och biverkningar om doserna ligger för högt...

Visst finns det verkliga negativa symtom också... har dem själv när det psykotiska tar över och jag glider in i ett självförsjunket tillstånd... men övermedicinering ger en ganska likartad bild... viljelöshet, apati, ingen ork, ingen förmåga att koncentrera sig... medicin är en hjälp i rimliga doser... men ett hinder när man får för mycket...
Mer
19 år 5 månader sedan #6525 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet hej
Hej Isa-Alise! Jag hade en gång en läkare som skrev ut stora doser neuroleptika och annan medicin, han hade dispens från socialstyrelsen för att göra det, vi var försökskaniner..... vilket inte är ovanligt vad det gäller psykpatienter.

Han brukade säga till mig; du vet bäst själv vad du vill ha, du är ju expert på dig själv.
En gång frågade han mig vad vill du ha idag?

Jag föreslog mogadon och nozinan till natten han frågade vilken styrka och hur många? Jag som tittat i fass (på den fanns inte patientfass) visste att största förpasckningen mogadon och Nozinan var burkar med tusen stycken tabletter i varje.

Han tittade på mig och sade; bra! lika bra att ta till rejält med en gång!
Så jag stod där efter Apoteket med tusen mogadon+ tusen 25 mg Nozinan.

Jag missbrukade Mogadonen, men som tur var fattade jag själv att jag höll på att bli beroende så jag lade av med den, jag hade inga abstinesbesvär i mitt avslutande av den. Men visst var det en skön känsla, och det var det som fick mig att fatta att medicinen var livsfarlig för mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6535 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet hej
NISSEGOSSEN

Vilken konstig läkare, som låter dig bestämma dos, sånt där e ju farligt. Skriva ut tusen tabletter...han borde bli av med sitt läkarleg.-
Mer
19 år 5 månader sedan #6541 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet hej
Han är numera pensionerad. En kompis som var patient han också, ordnade så att han fick två prickar på sin läkarlegitimation... en till och han hade fått sluta. kompisen har jag inte sett eller hört något från på flera år. Han fick till slut slutenvård. Jag vet inte ens om han lever.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6553 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hej
Jag vet inte om jag är helt negativ till hans strategi för det anses nog idag vara klokt av läkaren att låta patienten bestämma mer om medicinval och doser. Om man själv får bestämma så är chansen mycket större att man verkligen tar sin medicin. Ett stort problem med medicineringen idag är att folk inte tar sin medicin som ordinerat.

Jag gissar att detta kanske hände på 70-talet? På den tiden så var man nog inte riktigt medveten om att Mogadon kunde vara beroendeframkallande. Det gick också på den tiden att ta ut i princip hur mycket som helst med rabatt. Idag finns det andra regler så det går inte att skriva ut 1000-förpackningar.
Mer
19 år 5 månader sedan #6572 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet hej
Du har mycket rätt Admin! Det var på 70-talet och grejen var det, att dessa stora förpackningar (de största i läk.fass) gick dessutom på så kallat läkemedelskort. Detta kunde läkaren skriva ut om det var mediciner till sådana som hade psykisk sjukdom typ Schizofrení. Detta innebar att jag fick dessa förpackningar helt gratis!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum