Stort tack till er på Viska och vården

Mer
14 år 9 månader sedan #232413 av Micke
Så det ni menar är typ att man kan skapa goda cirklar själv? Genom att ha en positiv attityd till sig själv? Jag har inte provat KBT, vet inte vad det är för något men skall ta upp detta i morgon med min kontaktperson. Jag prövar allt som kan hjälpa.
Mer
14 år 9 månader sedan #232419 av Nissegossen
:lol: Jag kan bara hålla med föregående och säga att du nog skall försöka genom KBT att få verktyg till att få ned negativa tankar hos dig själv och tänka positiv

www.squidoo.com/self-development

Det här är en spelfilm och här har ni alla episoderna och om ni går på originallänken här så har ni hela filmen. nu hittade jag inte exakt den sekvens som har med postivt tänkande att göra, men det finns en scen när den sköne typen som är stridsvagns chef, säger just de orden think positively.
Här är länken!
... re=related

[youtube]
[/youtube]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 9 månader sedan #232578 av Admin1
Vid depression så förekommer automatiska negativa tankar om sig själv och de förvärrar depressionen. Vid KBT mot depression så behandlar man varje negativ tanke och bevisar för sig själv att den är felaktig och man ersätter den med en mer sann tanke. Detta gör att depressionen lättar förmodligen för att man lär sig att vara mer positiv till sig själv.

Elaka röster är på sätt och vis psykosens motsvarighet till depressionens negativa automatiska tankar och de borde att gå att behandla dem med KBT på samma sätt tycker jag. Kan vara värt att pröva. Men viktigt är nog också att tänka positivt om sig själv och ha en positiv självbild.
Mer
14 år 9 månader sedan #232603 av Micke
Skall verkligen försöka prova detta! Låter mycket spännande!
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #232620 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Stort tack till er på Viska och vården
Om de gör angrepp förstår jag det är jobbigt! Jag har själv känt myggbett och liknande fast ingen mygga finns i närheten! Det kanske är ett myggspöke! *Ler*
Mer
14 år 9 månader sedan #232820 av Admin1
Micke,

Vid depression så behandlar man negativa tankar om sig själv så här:

Skriv ner tanken på ett papper.

Ange hur du känner dig t.ex ångest 80 %

Skriv ner bevisen för att tanken är sann.

Skriv ner bevisen för att tanken är fel.

Granska bevisen och formulera en tanke som stämmer överens med den. Tänk också på att det är bara dina egna tankar som du hör som en röst.

Ange hur du känner dig t.ex ångest 10 %

Du får nog räkna med att hålla på så här en 30 gånger innan det blir bättre.