Omröstningen

Mer
20 år 1 vecka sedan #1129 av Nicke
Omröstningen skapades av Nicke
Under omröstningen finns frågan:
Har medias skriverier om schizofreni och våld påverkat dig?

Det är ju viktigt att folk kan skilja på en våldsverkare och en person med schizofreni. Att man lider av schizofreni behöver ju inte alls betyda att man är våldsbenägen. Media borde vara mer försiktiga i sina skriverier så att de inte inbjuder läsarna till att sätta likhetstecken mellan schizofren och våldsverkare.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1130 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Omröstningen
Jag håller med dig Nicke. De flesta med schizofreni är inte våldsamma. Men det förekommer. Själv blev jag väldigt agressiv och fientlig under min sjukdoms period. Vid ett par tillfällen blev jag tyvärr våldsam.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1131 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Omröstningen
Välkommen, Tuffa Nicke!

Våld vid schizofreni är oftast orsakat av missbruk. Även de, som inte tar sin medicin anses ha en viss ökad risk för våld. Nyligen har det kommit em amerikansk studie som hävdar att nyare dyra antipsykotika minskar våldet med 70 %. Det kan därför kanske vara enkelt att drastiskt minska våldet bara genom att använda mordernare läkemedel.
www.viska.se/index.php/nyheter/8 ... ska-valdet

Massmedia har ofta fel inställning till de med schizofreni, men på sikt kommer det nog att förbättras. Men det krävs mer information och en bättre mediebevakning av patientföreningarna. Jag tror att RSMH skall satsa på en bättre övervakning vad journalisterna skriver. Det är nog en bra grej. Det har också relativt nyligen arnordnats en konferens med journalister och patientföreningar om detta. Det går långsamt framåt.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1132 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Omröstningen
Det första som försvann då jag började med risperdal var fientligheten och agressiviteten.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1135 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Omröstningen
Till de nya preparaten, som skulle ge mindre risk för våld är förutom Risperdal också Zyprexa, Zeldox, Seroquel och Leponex. Det finns en preliminär studie på Seroquel, som visar att det minskar aggressiviteten med c:a 40 % på personer som är aggressiva. Det är möjligt att något av preparaten kan vara bättre än de andra.

Admin