Nyhetsbrevet på webben

Mer
4 år 4 månader sedan #1215548 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Nyhetsbrevet på webben
Det funkar bra för mig, kollade nyss.

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1215554 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Nyhetsbrevet på webben

Maxjohan1983 skrev: Funkar inte alls för mig. Får inget pop-up eller pop-up förfrågan. Mäkta irriterande då det var it så i några veckor nu...!


Under dina inlägg står det
Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln

Har Carborundum två st på samma maskin i hobbyrummet den tillhör hobbyrummet så jag kan stå där i 4 timmar och skärpa min yxa sedan går bödeln med den i bräschen och svingar sin yxa han aktar inte på vän eller fiende. Så håll er undan.

Den här var intressant då jag har ett gravyrset, det är sparat låg i en garderob tillsammans med verktygssatsen och just en sådan har jag i asken med verktygen som passar, men inget som talar om hur man skall använda dem till.
gertab.se/sliparfrasar/slipsten-carborundum-1

Har en sådan i köket lådan under där knivlådan är, jag använder den med vatten men egentligen är det för mineral olja i.o.f. kan jag slipa med symaskinsolja på den.
www.carls.nu/se/tillbehor/carborundum-sl...twws10-vt-slipmaskin
ena sidan är grövre än den andra där slipar jag mina köksknivar med den. Har en liten som inte väger lika mycket i min packning. har haft en liten på plast för att skärpa hårdståls knivar det var ett diamant bryne då de knivarna kräver det, man kan inte skärpa dem på en vanlig slipsten, de kräver diamant bryne, jag har ingen sådan kniv, men bra att vara beredd för en liten slant.

Jag tappade ytan som var på påklistrad plast märkte det inte så plasten är slängd

Som kuriosum när smederna smider japanska svärd gjorde de stålet i lager för att få eggen riktigt vass samt att de smidde ut i dubbel längd och vände om änden och där inuti hade de det vassaste stålet, det är olika hårdhet på stålet. europeiska blåsbälgarna för smide var enkelverkande men har sett traditionella blåsbälgar i Kina de är dubbelverkande och är lätta att hantera, det är något att ta vara på har sett dem på internet i en genomskärningsbild typ ritning men får inte fram bilden har även sett den i värkande på en Youtube video kort men man kunde se hur smeden bara gjorde några få drag med den för högre temperatur.

Ett utdrag
"I Kina utvecklas teknik för att tillverka gjutjärn redan 500 f.Kr. En viktig del i detta var att man hade tagit fram dubbelverkande blåsbälgar, som gav en jämn luftström.

Temple förklarar att kineserna hade tillgång till något de kallade "svart jord" som innehöll mycket fosfor och när de satsade cirka sex procent av det i en blästerugn sänkte "smältpunkten" på järnmalmen. Under Han-dynastin tog kejsaren monopol på tekniken. Kring 119 f.Kr fanns 46 "järnbyråer" som övervakade gjutjärnsframställning."
oavslutat.blogspot.com/2013/08/jarn-i-kina-och-sverige.html

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Nissegossen.
Mer
4 år 4 månader sedan #1215561 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nyhetsbrevet på webben
Via denna länk kan du läsa nyhetsbreven:
www.viska.se/sok-m-m/nyhetsbreven
Om du klickar på ett visst nyhetsbrev så öppnas det i en ny flik.
Mer
4 år 4 månader sedan #1215566 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Nyhetsbrevet på webben
Tack för det, ligger på mina bokmärken

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
4 år 4 månader sedan #1215745 av Maxjohan1983

Admin1 skrev: Via denna länk kan du läsa nyhetsbreven:
www.viska.se/sok-m-m/nyhetsbreven
Om du klickar på ett visst nyhetsbrev så öppnas det i en ny flik.


“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
4 år 4 månader sedan #1215749 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nyhetsbrevet på webben
Det ser ut som du inte var inloggad. Logga ut och logga sedan in igen.