Brev till riksdagens ledamöter

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #362 av Per-Erik
Brev till riksdagens ledamöter skapades av Per-Erik
Hej,

Jag måste ta tillfället i akt och stå upp för vår existensrätt. Anders Milton, psykiatrisamordnare, hävdar att ökat tvång till att ta medicin kanske är en framkomlig väg. Anders Milton är förmodligen läkare, och som sådan tillhör han den yrkesgrupp som i högst grad har sålt själen till en profit hungrig läkemedels industri som i sin välvilja bekostar fortbildning av läkarkåren i utbyte mot recept förskrivning. Som en motvikt till läkarkårens och läkemedels industrins syn att vi inte är kapabla att bedöm vad vi mår bäst av så bifogar jag en länk till en artikel författad av Thomas Szasz, professor emeritus i psykiatri. Artikeln visar tydligt att det är naturligt för människor att se sig såsom bättre vetande och vad som är bäst för andra. Detta synsätt har genomsyrat historien.

bmj.bmjjournals.com/cgi/content/ ... /7429/1449

Om den artikeln inte övertygade er att Anders Milton är ute och cyklar så följer här några tänkvärda ord: "Of all tyrannies a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive. It may be better to live under robber barons than under omnipotent, moral busybodies. The robber baron's cruelty may sometimes sleep, his cupidity may at some point be satiated; but those who torment us for our own good will torment us without end for they do so with the approval of their own conscience.... To be "cured" against one's will and cured of states which we may not regard as disease is to be put on a level with those who have not yet reached the age of reason."

Vad är det för moral och etik vi har i samhället?

Läkare är sociala psykopater (hög intelligens, ingen social kompetens, sjukligt maktbegär).

M.v.h.
Per-Erik Larsson
Civilingenjör och brännmärkt av det svenska samhället som schizofren.

P.S. Min överläkare vill öka min medicinering. Den dagen svenska samhället ger henne befogenheter att genomföra detta mot min vilja kommer jag att bränna mitt medborgarskap och flytta till ett land där läkare har mindre att säga till om.
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #367 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Brev till riksdagens ledamöter
Att kalla läkare sociala psykopater är bara ett sätt för mig att vädra det missnöje jag känner för det jobb dom gör och så ger jag igen för att dom kallar mig schizofren. Läkare är anställda av staten (landstinget) och representerar därför patienten i andra hand och staten i första hand.

Admin jag skulle hemskt gärna vilja se en långsiktig studie av verkan antipsykotisk medicin. Jag tror inte det finns någon. P.g.a. att dom skiter i vilka negativa effekter medicinerna kan ha på oss. Klagar vi själva så säger läkarna bara att det är symptom på våran schizofreni.
Mer
20 år 3 månader sedan #372 av Admin1
Det finns ganska mycket problem med långsiktiga studier. Först så är diagnoserna för 30 år sedan säkert felaktiga beroende på att c:a 30 % av de med schizofreni då egentligen var schizoaffektiva. Dessutom användes då högre doser av antipsykotika och också ofta tillägg av antikolinergika t.ex. Akineton, som kan försämra minnet. Dvs gamla studier har inte så stort värde idag. :rolleyes:

I USA har Mentalhälsokommissionen skrivit:
"However, since these medications are treatments and not
cures, some individuals with chronic illnesses, including children, are
expected to use these medications over an extended period of time.
Knowledge of the clinical and economic effects of these medications is
limited because systematically evaluating the maintenance use of
medications is not required for FDA approval. Consequently, long-term
effects have not been well studied for many psychotropic medications."

Dessutom är det, så att de nya atypiska medlen har inte funnits så länge max 10 år, så av naturliga skäl saknas långtidsstudier. Gamla antipsykotika kan ha mindre god dokumentation, eftersom kraven förr var sämre t.ex. ännu är det inte bevisat om Haldol i dosen 2-4 mg/dag har effekt. Ett problem med långstidstudier idag är att det kan vara svårt att få en jämförelsegrupp, som är omedicinerad.

I Sverige skall snart resultatet av Fallskärmsstudien redovisas. Det är en 5-års studie.

Vad som är klart dock är att tardiv dyskinesi ökar med tiden och särskilt i 50 års åldern och framöver. Dessutom verkar många med schizofreni förbättras med tiden.

Admin
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #375 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Brev till riksdagens ledamöter
Admin, du är en källa till outsinlig kunskap. Vad du skriver visste jag ju intuitivt.

Hur kan man använda läkemedel utan att ha studerat dess långtids effekt på fullt friska individer. Jag känner mig som ett försöksdjur. Jag behandlar min hund med större omtanke än vad psykiatrikerna har för mig.
Mer
20 år 3 månader sedan #390 av Sofie
Intressant att läsa er diskussion, Per-Erik och Admin.
Förstår frustrationen, verkligen.
Ändå är jag en av dem som villigt stoppar i mig min medicin, vågar inget annat för mina psykoser var så oerhört ångestladdade.
Hmm, Litium , har inte det prövats ändå i en ... 30 år ???
Vad ska man göra då, när samhället ser ut som det gör, och det inte längre är accepterat att vara en , ursäkta uttrycket "knäppgök" ??
Människan är anpassningsbar. Som att man köper det man ser på reklamen.
Per-Erik, jag inser det tragiska i detta, men det hjälper inte.
Jag är den fogliga patienten som nickar och försöker le medan läkaren iakttar med sina små pliriga ögon.
/Sofie
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #401 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Brev till riksdagens ledamöter
Sofie, när du besöker en läkare eller psykiatriker bör du tänka på att det på hela jorden bara finns en person som är genuint intresserad av ditt välbefinnande, och det är DU. Skaffa dig kunskap om din situation och din sjukdom och fundera över hur du vill bli behandlad.