Beröm istället för hot?

Mer
19 år 4 månader sedan #7448 av mang3
Svar från mang3 i ämnet Beröm istället för hot?
Jag kan inte minnas att jag någonsin fått beröm från någon inom psykiatrin. Jag har alltid upplevt det som att jag är en börda som de måste uthärda.
Mer
19 år 4 månader sedan #7457 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Beröm istället för hot?
Det är allmänt accepterat att kritik, fientlighet och överengagemang från anhöriga kan öka risken för återfall i psykos och leda till en försämring. Motsatsen beröm eller positiv kritk tycker man skulle kunna leda till en förbättring även om det inte är bevisat ännu. Det är väl ingen som har kommit på att undersöka saken ännu.

Jag tror att fientlighet och kritik är skadligt oavsett var den kommer ifrån och att anhöriga är en riskfaktor beror nog på att de är den grupp som folk mest har kontakt med. Jag tror därför att kritik och hot från vårdens sida är skadligt också - det är bara att de inte riktigt har hunnit att riktigt tänka i genom saken själva.
Mer
19 år 4 månader sedan #7458 av Isa-Alise
Jag tror att beröm är bra när det är ärligt... när personen som ger berömmet verkligen menar det....

Ibland har jag fått en typ av uppmuntran som nästan varit nedsättande... sånt hjälper inte...

Men beröm som är ärligt menat... även för enkla saker i vardagen... kan kännas bra...