Vad gav psykiatrin mig?

Mer
16 år 1 månad sedan #119070 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad gav psykiatrin mig?
Som upplysning! Decanoat=långtids verkande, enantat=korttidsverkande!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 1 månad sedan #119091 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad gav psykiatrin mig?
Välkommen, pippi!

Om du har schizofreni, så finns det ytterligare effektiva behandlingar än antipsykotika:

kognitiv beteendeterapi eller KBT
patientutbildning
familjeutbildning
Dessa tre behandlingar ger nog tillsammans bättre effekt än antipsykotika och är ett bra tillägg.


Att du jobbar tyder väl trots allt att du är i ganska hyfsad form. Det är viktigt att ha sysselsättning eller arbete. Det minskar säkert också symptomen.
Mer
16 år 1 månad sedan #119197 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Trevligt...
Tack för att jag är välkommen och får feedback på det jag skriver.

Nissegossen, jag lusläser alltid Fass, kan den snart utantill. Kände nån som hade Trilafon men minns bara att hon gick var 3dje vecka o fick spruta.
Jätteintressant att få lära sig mer! Mitt studiemål :D , läser, är psykiatri.
Att medicinen, i sprutform, inte passerar levern var intressant, visste inte.

Jag har inte skizofreni men bipolär, borderline, panikångest och lite annat. Lite varierande diagnoser men mår rätt bra. Jag har nog fått rätt medicin.
Just nu verkar det som om att ADHD och bipolära diagnoser är populära, var och varannan patient får dessa diagnoser..... :rolleyes:

Uff, nu avtog tankeverksamheten....måste hoppa i lopplådan
Sov gott alla på Viska
Mer
16 år 1 månad sedan #119201 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad gav psykiatrin mig?
Ja, tabletternas innehåll passerar levern på väg ut i blodet, vilket gör att man kan ta en mindre dos om man tar den i sprutform!

Vad det blir förtjänst av sparad lever vet jag inte. Men, tycker det är bekvämast för mig, jag tar den då en gång varannan vecka, så slipper jag tänka på att ta medicinen varje dag.
Jag har då Trilafon decanoat

Den är tillverkad av vegetabilisk olja och om man tar en injektion i övre yttre kvadranten på skinkan, du prövar först med var höftleds kammen sitter och där tar man ut måttet.

Du kan ju ta en grapefrukt och pröva på att uppdela den med ett streck i två linjer, den ena horisontalt och den andra vertikalt. Allt detta då på ena skinkan

Ta den övre yttre delen och sätt den inte så långt ifrån krysset. Tar du och sätter ut den på annat ställe riskerar du att den tar i ichias nerven och garanterat att du bara skriker rätt ut och är beredd att slå den på käften som ger dig injektionen.

Detta med att ge sprutan i en större muskel gör att den går ut i hela muskeln och då utsöndras den långsamt ut i blodet.
Detta förfaringssättet att ta sprutan i en muskel kallas för intramuskulärt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 1 månad sedan #119557 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet jobb
Hihi!

Har fått jobb som skötare på akutpsykiatrin över sommaren......

Blind leder blind? :lol:

Pippi
Mer
16 år 1 månad sedan #119559 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad gav psykiatrin mig?
Grattis!
Brukare behövs inom vården.