miljarder till psykiatri

Mer
15 år 7 månader sedan #148158 av Stef
Svar från Stef i ämnet miljarder till psykiatri
Pengarna går till säkerhet och mer slutna enheter. Tyvärr är det inte patientens behov som styr utan de uppmärksammade våldsbrott som sker. När media skriver så får man lätt uppfattningen att var och annan psykisk sjuk människa är på rymmen o begår grova våldsbrott. Pengar är inte lösningen. Psykiatrin måste flytta fram sina positioner i samhället och inte vara en "strykpojke" i vården.
Mer
15 år 7 månader sedan #148170 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet miljarder till psykiatri
Här hos oss använde dom Miltonpengarna till att starta upp en samlimgslokal för de med psykiatriska diagnoser. Där ordnas kurser i både det ena och det andra bla.
Det är många rum och en matsal eller en allsal. De har mat varje dag och kaffe.
Datorer finns det med internet så det är bra för dom som inte har en egen dator.
Det ät jämt folk där så det snurrar på bra. Har själv varit där och kikat. Men det är lite för mycket för mig. Men för andra har det varit mycket bra.
Mer
15 år 7 månader sedan #148171 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet miljarder till psykiatri

Geta skrev: Jag har inte träffat en psykiater på tre år.

Nu ska jag träffa läkaren ganska tätt efter det som hänt men det ska inte vara för evigt sen blir det nog en gång i kvartalet. Jag har ju mina kontaktpersoner också som jag träffar regelbundet.
Nu ingår jag ju också i medicinrundan där de kommer hem varje morgon för att se att jag tar min medicin. Men det ska också upphöra så småningom och det är bra för det är heljobbigt. Sen blir det en spruta varannan vecka. Så det är många träffar hit och dit just nu.
Mer
15 år 7 månader sedan #148176 av Sankt_sigfrid
miljarder till psykiatrin? :lol: de har väl snart lagts en kvartsmiljard på en mur o en bunker i växjö...medans psykologer o personal får sluta pga resursbrister..

sanslöst
Mer
15 år 7 månader sedan #148189 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet miljarder till psykiatri
I min stad lade de ned psykosenhetens avdelning o satsar istället på mobila team.

Dock går jag (snart) på två träffar i veckan och vården har köpt sällskapsspel för 400 bagis, vilket är tänkt att användas flitigt.

De jag pratat med inom vården säger alla att "nej, detta är inte neddragningar utan endast omprioritering".

:?: Vad tänker de med, egentligen? Att stänga en hel och välfungerande avdelning...Sicket vansinne!
Mer
15 år 7 månader sedan #148209 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet miljarder till psykiatri
Det har tidigare pratats om att ersätta avdelningar med mobila team och små vårdenheter på 3-4 sängplatser i närheten, där man bor. På sikt är nog avdelningarna på sjukhusen främst tänkta för tvångsvård och rättspsykiatrisk vård. På vissa ställen i Stockholm tror jag redan att man genomförd detta.