Sunkigt omhändertagen i vården?

Mer
19 år 2 månader sedan #9550 av Bortajag

tryskey skrev: tja, det tog mig 8 år inom slutenvården innan någon föreslog mig att gå till en psykolog...


8 år? Herregud. man frågar sig ju lite vad som tänks (eller inte tänks kanske snarare? :P)

Självklart är det viktigt att få terapi efter en psykotisk fas, men jag tror även att det skulle vara väldigt betryggande att få terapi under en psykotisk fas, iaf när man som jag inte var helt borta hela tiden utan hoppade mellan den vanliga verkligheten och psykosen. Det skulle nog varit ganska tryggande att ha vetat vad som försegick istället för att det som nu mest tisslades o tasslades bland sköterskor och andra som var där. Korta diffusa påståenden som aldrig fick någon djupare förklaring.Kändes lite som om de ville hålla psykosen hemlig för mig, men det kan ju mycket väl vara något jag fått för mig.
Mer
19 år 2 månader sedan #9552 av Bortajag
Svar från Bortajag i ämnet Svaret...

dalo skrev: Svaret på _många_, dock inte alla, problem i behandlingen är KOMMUNIKATIONEN mellan olika vårdgivare. Var och en kan vara väldigt skickliga, men brister det i kommunikationen så blir det ändå inte bra. En kedja är bara starkare... osv.


Jo, det där tror jag definitivt på. Ibland får man lite intrycket av att de olika instanserna i vårdhierarkin inte kan prata med varandra.

Var på sjukhuset rätt nyligen på ett återbesök (för fysiska skador) och var tvungen att rabbla personuppgifter som hur gammal jag var, om jag hade hjärtfel, om jag hade hiv osv. osv. först till en sköterska (som antecknar allt), sedan till en sjukgymnast (som antecknar allt), sedan fylla i en lapp med alla uppgifterna som en annan sköterska tog, sedan svara på uppgifterna till narkosläkaren (som antecknar allt) och till sist till kirurgen, som är högt i hierarkin, fick jag fylla i ännu en lapp (under tiden han var där o tittade på o allt, så han kunde lika gärna ställt frågorna egentligen, men det är kanske lite nedlåtande för en kirurg att ställa frågor?).

I slutänden hade jag fyllt i två lappar och sagt samma saker till tre personer under loppet av några timmar, istället för att bara, om de nu är så förtjusta i lappar, fylla i en lapp en gång som alla kunde läsa. Det är ju relativt tveksamt om personuppgifter skiftar under ett par timmars gång...

Om inte ens sköterskor och läkare, som jobbar på samma avdelningar, kan prata med varandra så är det nog som du säger; att de olika instanserna helt enkelt faller i kontakten med varandra.
Mer
19 år 2 månader sedan #9553 av liro01
Svar till bortajag.
Hejsan !
Det borde gå att samordna all information mellan de olika yrkeskategorierna.Att vara sjuk och måsta förklara allt för alla är slöseri med kommunikation. Tänk att få berätta hur jag drabbas av de problem jag har och vilken hjälp jag skulle behöva för att kunna hantera mitt liv. de pratar om personalbrist och att de inte hinner med men tiden tycks ju finnas till sk onödig kommunikation. Man borde ha en linje in till landstinget för att kunna påtala dessa problem på vårdinrättningarna. Man ska vara frisk för att orka vara sjuk. Kämpa på.