Om psykiatrin

Mer
15 år 5 månader sedan #165446 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet Om psykiatrin
Välkommen till Viska!

Jag försökte få en privat psykiater men alla hade evighetslånga köer eller tog inte ens emot patienter på kö.
Mer
15 år 5 månader sedan #165471 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Om psykiatrin
Tydligen hade hon borderline, där ju 75 % tillfrisknar. Jag tvivlar därför på att tillfrisknandet beror på psykiatern utan att det skedde spontant. Hade det varit läkarens förtjänst så borde tillfrisknandet gå snabbare och inom 1-2 år.
Mer
15 år 5 månader sedan #165473 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet Om psykiatrin
Admin1,

Min anledning att söka mig till en privat läkare var att jag hade haft alldeles för många läkare på alldeles för kort tid. Jag var mycket deprimerad och ingen kom på någon ting och allt verkade så tungrott. Min tanke med en privat läkare var att den skulle vara enklare. Då hade jag diagnosen utmattningsdepression. Nu är diagnosen bipolär sjd. Man får mer resurser om man har en bipolär diagnos. Frånsett några stolpskott sedan diagnosen så har det funkat hyfsat, åtminstone bra mycket bättre än i början.
Mer
15 år 5 månader sedan #165553 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet Om psykiatrin
Hej Ravn!
Välkommen!
Jag går hos psykolog på allmänna. för mig har det funkat bra, men nu börjar det ta emot. Jag ska tala med henne om det nästa gång. Jag har gått i tre år. Är det DBT du har gått? En kompis till mig har gått det och blivit "frisk" för inte så länge sedan. Jag är jätteglad för era tillfrisknande!

På terapisnack har jag blivit rekommenderad att börja med KBT, men då måste jag antagligen byta psykolog och det vill jag inte, vi har en bra kontakt.

Ha det bra!/ AnnKatarin
Mer
15 år 5 månader sedan #165826 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Om psykiatrin
Jag ska oxå få samtalskontakt igen. Doktorn min frågade, via ett mail, om jag ville ha det.
Tror att det är klokast att ta emot, har ju haft men hon flyttade. Den förste slutade...
Mer
15 år 5 månader sedan #165854 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Om psykiatrin
AnnKatarin,

Tycker att du skall satsa på KBT för den har effekt och är ganska kortvarig också - 10-12 gånger totalt. Du får säkert lika bra kontakt med KBT-psykologen. KBT ger ungefär lika stark effekt som antipsykotika.