Bra vård på först på avdelning och nu på behandlingsenhet

Mer
19 år 1 månad sedan #10336 av Isa-Alise
Tycker att jag faktiskt har fått bra vård denna vårdperiod... första på avdelningen och nu på behandlingsenheten...

Medicineringen sattes in med omsorg, frivilligt och försiktigt. Har 10 mg Abilify och mår bra på denna dos. Har haft Abilify i två månader nu. Insättningen finns beskriven i min dagbok här på Viska.

Jag har fått stödsamtal nästan varje dag från någon i personalen, samtal som jag använt för att jobba fram strategier och mål för min vardag. Regelbunden kontakt med öppenvården har jag fått under hela inläggningsperioden...

Stämningen har varit god, och bemötande bra till mycket bra för det mesta. Bara ett par fyrkantigheter i bemötandet, men dem har vi rett ut....

En dag på behandlingsenheten kan se ut så här:

Frukost vid åtta, förmiddagen pysslar jag med att måla akvarellbilder, och sen med att få förså frön till sommarens blomlådor, pelagoner och petunior blev sådda. Lunch vid tolv, och sen utflykt med promenad längs en strand, mycket vackert med solen som lyser över snön och isen. Kaffe och kaka, sen samtal med planering av veckan. Middag vid fem. På kvällen läste jag några kapitel ur boken "da Vincikoden", och samtalade en stund med kvällspersonalen. Kvällsfika vid åtta med varm choklad, och tidig sömn eftersom jag skulle hem idag på morgonen....


Jag tycker att detta är bra vård. Jag kommer snart hem igen och ska börja jobba igen på halvtid. Skönt att någonting fungerar bra i vården trots alla nedskärningar...

:D :D :D :D
Mer
19 år 1 månad sedan #10346 av Admin1
Tack för infon! Väldigt intressant! Bra att du är på bättringsvägen. Behandlingsenheten är det ett behandlingshem på landet? Hur länge i genomsnitt tillbringar man på en behandlingsenhet och vilka problem har de som är där?
Mer
19 år 1 månad sedan #10359 av bara_på_låtsas
såndär behandling vill jag också få;D
Mer
19 år 1 månad sedan #10638 av Isa-Alise
:D Hej igen! :D

Tiden folk är på behandlingsenheten varierar, en del stannar några dygn, andra flera månader, beroende på vad man behöver få hjälp med...

Problemen är allt från svår ångestproblematik till psykoser och schizofreni... men det tillhör psykoskliniken...

Ligger inte på landet utan mitt i utkanten av stan...

Får nu träna startegier för att hantera min paranoia, får sjukgymnastik för att lära mig avslappningstekniker, och en bedömning om jag ska få KBT...

Har gjort SCID personlighetstest under tiden här också... det var bra, jag hade rätt i att jag ligger närmare psykosgränsen än borderline... uppfyller både för paranoid personlighetsstörning och för schizotyp... går i och ur psykosen rätt lätt...

Ska ta det lite lugnare och vara lite mer rädd om mig själv... försöka hålla mig i bra mående och så lite psykos som möjligt...

Fortsätter med Abilify 10 mg... tar ibland 5 eller 10 mg Theralen som ångestlindring... tar en Imovane för att kunna somna... sover nu genom hela nätterna, får ca 7 - 8 timmars sömn per natt...

Ska börja jobba igen på halvtid om några veckor...

Ska skrivas ut snart, om ett par - tre veckor... ska ta fler permissioner... vara hemma lite mer... träna på att klara nätterna, mm...

Livet är fortfarande rörigt och kämpigt...

Men i stort sett mår jag rätt bra... :D :D :D
Mer
19 år 1 månad sedan #10647 av Admin1
Tack för infon! Väldigt intressant! I Stockholm har man gjort en granskning av Abilify nyligen och tydligen kan den ge mer ångest än t.ex. Risperdal och Zyprexa. En annan nackdel med Abilify var att den kan ge sömnsvårigheter. Kände du ångest under tiden du fick Seroquel? Hade du inte den tidigare?
Mer
19 år 1 månad sedan #10658 av Zedd
Kul att det går bra för dig Isa-Alise! :) Fortsätt så!