Hur går inläggning på psyk till?

Mer
19 år 1 månad sedan #10691 av Marduk
Hej!

jag har Bipolär sjukdom och har varit i det närmaste sömnlös
i över 1 månad...litiumet som jag käkar funkar inte alls,
kan bero på att jag har "ultra-rapid cycles" alltså jag svänger mer än
4ggr på år... och då finns det tydligen bättre medicin än litium.

nu har mina anhöriga tryckt på vården och psyk ringer hela tiden om att jag måste lägga in mig... är rätt skraj,har ingen aning om hur det går till
eller ifall man får bo i en sovsal... (jag har gökboet i skallen när dom säger psyket)

har man sina egna kläder,hur dushar man? som i skolan?
måste man sitta i en matsal med alla andra?

hoppas en vänlig själ kan sudda bort mina fördomma för jag vet att det säkert vore bra om jag kom in dit ett tag...bara att jag är lite skraj...
.?
m
Mer
19 år 1 månad sedan #10692 av Abzu
Dagens avdelningar ser inte ut som Gökboet, men på vissa ställen är det kanske inte långt där ifrån.
En avdelning kan se ut på många olika sätt.
PÅ St. Lars i Lund har en avdelning plats för 13-14 pers, det finns dubbelrum och enkelrum.
Man äter i en matsal och det brukar finnas nått eller flera dagrum med tv, pussel och lite sånt.
Duscharna är inte som i gympan, dom går att låsa, men på vissa avdelningar måste man säga till om att få duschslangen (pga att den "kan" gå att hänga sig i).
Man har sina egna kläder och beroende på hur det är på avdelningen och vilka regler som finns kan man också få ha freestyle.
Det brukar finnas en kort-telefon eller mynttelefon och en patienttelefon för inkommande samtal. På en del avdelningar får man även ha sin mobiltelefon.

Hoppas att jag kunde ge dig lite upplysningar.
Mer
19 år 1 månad sedan #10693 av Marduk
Tjena,

ja nu har du lugnat mig lite iallafall, vet att en inläggning inte är av ondo
men detta är första gången jag riktigt förstår min sjukdom och hur ibland man måste göra... känns lite tugnt

första tanken va ju att "va!!! jag kan inte lämna lägenheten,min sambo osv"
men nu fårstår man ju lite mer...
om ja inte bangar så blir det efter påsk...

/m
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10708 av
Om du känner dig osäker kan du väl börja att ta kontakt med någon jourverksamhet. De brukar kunna svara på ganska många frågor.
Mer
19 år 1 månad sedan #10712 av Moonlight
Det finns trevliga avdelningar och det finns mindre trevliga avdelningar. Förhoppningsvis hamnar du på en avdelning med varm miljö som känns hemtrevlig, det brukar kännas bättre och lugnare än miljöer med stelhet, ljusa färger utan värmekänsla. Det viktigaste är att du får bra hjälp och jag tror att det är möjligt att få äta på sitt rum om man vill, jag ville det första gången jag var inlagd. Men det är ändå ganska trevligt att sitta med andra som kanske har samma problem och prata lite. Hoppas du mår bättre snart.
Mer
19 år 1 månad sedan #10728 av Tikki
Hej Marduk
Det var längesen jag var inlagd. Om det inte har ändrats så kommer man först till en intagningsavdelning för att sen slussas vidare till rätt avdelning. De tar ifrån en vissa saker som kan vara farliga. Tex en läsk med glasflaska. Detta är inget personligt utan något de gör för att skydda patienten, som de inledningsvis inte känner. Och de måste ha ett skydd som fångar upp den på avdelningen som mest behöver det. Det jag upplevde som mest positivt var möjligheterna till sysselsättning. Där var gym, snickar- o textilverkstad och möjlighet att måla/dreja bl a.
Lycka till