Utförsäkringstråd

Mer
14 år 5 månader sedan #258498 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Utförsäkringstråd
Tack! :hjärta
  • Gästen
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #258512 av Gästen
Svar från Gästen i ämnet Utförsäkringstråd
Hej!

Har försökt att få "psykiatrin" intresserad att uppmärksamma politikerna på problematiken då politikerna själva inte verkar lyssna på "vanligt" folk.

Skrev tidigare i höstas följande till Carina Gustavsson på Socialstyrelsen (+ många andra "psykiatrihöjdare"):

Hej!

Apropå schizofreni och försörjningsförmåga.

Ett "komihåg" hur sjukersättningen relateras till försörjningsförmåga (=arbetsförmåga?).

Nedan ett klipp ur SOU 2009:89 - sidan 276, övriga frågor - Huvudförfattare Anna Hedborg:

Den svenska varaktiga ersättningen, sjukersättning, vilar på ett annat ersättningsbegrepp än rätten till sjukpenning och förlängd sjukpenning.
Sjukpenning bedöms i relation till förmågan att försörja sig på "den reguljära arbetsmarknaden" medan sjukersättning ska prövas i relation till "hela arbetsmarknaden".
Skillnaden kan förefalla hårfin men den har en högst specifik innebörd. Begreppet "hela arbetsmarknaden" inkluderar olika former av anpassade och subventionerade anställningar.
Denna typ av arbeten förekommer i en prövning mot den reguljära arbetsmarknaden bara när den sjukskrivne faktiskt erbjuds ett sådant arbete.

Vid prövningen av sjukersättning, dvs. mot hela arbetsmarknaden, räcker det med att man bedöms klara ett sådant arbete för att inte ha rätt till ersättning. (fotnot 4)
Att det inte finns något sådant arbete tillgängligt spelar alltså ingen roll för rätten till sjukersättning.

Fotnot 4, Prop. 2007/08:136, Försäkringskassans vägledning 2004:2, version 12.

SOU 2009:89 finns för nedladdning här:


www.regeringen.se/download/cd6b4 ... attachment

Om ni läser i utredningen hittar ni också "cancer-problematiken".
Politikerna har med andra ord "ljugit" när de säger att de inte varit medvetna om vad som höll/håller på att hända.
Mer
14 år 5 månader sedan #258513 av Geta
Svar från Geta i ämnet Utförsäkringstråd
Här på Viska verkar det inte som att någon med diagnosen
Schizofreni har tvingats ut i arbete.
Schizofreni anses vara ett allvarligt funktionshinder som
berättigar till sjukersättning.
Mer
14 år 5 månader sedan #258514 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Utförsäkringstråd
Undrar vilken diagnos som överväger hos mig för att jag har "fått vara" / behövt vara sjukskriven i över 6år...? :tänk
Ett vettigt läkarutlåtande är ju givetvis superviktigt. Det har jag haft jämt.
Mer
14 år 5 månader sedan #258558 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Utförsäkringstråd
Hoppas att det löser sig för dig, Tikki. Vad jag förstått kommer du att få mycket låg ersättning i 3 månader innan du får tillbaks din sjukersättning igen.
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #258560 av vnv
Svar från vnv i ämnet Utförsäkringstråd
:hjärta Tikki :hjärta