Vad i bemötandet kan hjälpa en när man blir psykotisk?

Mer
18 år 10 månader sedan #18315 av Isa-Alise
Vad i bemötandet från andra människor - vänner, familj, vårdpersonal- kan hjälpa en när man blir psykotisk? Hur ska folk vara mot en för att det inte ska bli värre utan bättre?

Själv tycker jag att det är viktigt att folk lyssnar och försöker förstå mig...

Vad tycker du hjälper?
Mer
18 år 10 månader sedan #18317 av Geta
Att de lyssnar på historien man är upptagen av i psykosen.
De behöver inte hålla med, men ändå inte strida emot.

Även om det är dåligt med resurser i psykiatrin så
behöver inte personalen tala om det, med patienterna.
Lägg inte över det på de vårdsökande!
Mer
18 år 10 månader sedan #18321 av leva
Det kanske hade hjälpt om någon berättat vad som var fel. När jag har varit inlagd så har jag bara skrivit och skrivit. Det har varit enstaka ord som jag har hängt upp mej på. Jag fick stora ark som jag skrev på och fanns det inget papper där jag var så skrev jag på något annat. Kanske skulle någon satt sig ner och frågat varför jag skrev och getT mej någon förklaring till mitt beteende då. Då kanske jag förstått bättre nu vad som hände då.
Mer
18 år 10 månader sedan #18329 av Geta
För tjugo år sedan hämtade polisen mig då grannarna
hört störande ljud från min lägenhet ( jag slog sönder saker).
Det var två poliser, de var lugna och vänliga. De
skjutsade mig till psyk.akuten.
Mer
18 år 10 månader sedan #18348 av Moonlight
det bästa är att man får anhöriginformation av den avdelning eller läkare man har en familjemedlem hos. Det tråkiga är att många inte berättar/informerar om psykoser för anhöriga utan man säger endast- Din son är väldigt sjuk och behöver vara inlagd. Bättre att förklara hur man kan bete sig när har psykos eller vanföreställningar. Man ska inte heller säga - Men, fattar inte du att du är sjuk. Sådana saker vill man nog inte höra.
Mer
18 år 10 månader sedan #18356 av Admin1
Man vet vad som kan förvärra eller utlösa en psykos. Det är om anhöriga är kritiska, fientliga och överengagerade. Det gäller att lyssna och att inte säga direkt att man har fel, men samtidigt kanske inte heller hålla med. Det gäller att försöka vara neutral mot någon som har en psykos. Ställa frågor istället för kritiska och negativa kommentarer.