Vårdens bemötande

Mer
19 år 11 månader sedan #1425 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vårdens bemötande
Bemötandet i psykiatrin är nog bättre än utanför den. Dessutom finns det en del tecken på att yngre och oerfarna personer skulle ha mer fördomar än äldre.

Psykiatrin kommer att förändras ganska snart. Förr var psykiatrin synonym med vårdavdelningar, men det skall ändras och den mesta vården ske med olika typer av öppenvårdsteam. Med upplägget att vården sker på patientens hemmaplan, så tror jag att bemötandet kommer att förbättras med automatik. På sjukhus skall väl främst tvångsvård ske i framtiden.

Jag tror också att psykiatrikerna måste bli lite öppnare för patientmedinflytande i vården. Det är viktigt att engagera patienten i den egna vården, eftersom idag sker nästan 100 % av den dagliga "vården" av patienten själv t.ex. genom medicinintag osv. Om psykiatrikern ger intrycket att det är <b>hans medicinering</b>, så kanske patienten inte är så motiverad att ta den.

Jag tror att man på avdelningarna idag borde erbjuda datorer med Internet. Även om man är under tvångsvård så har man rätt till telefon och Internet.
Landstingen har massor av gamla datorer, som skulle kunna användas på avdelningarna, som sysselsättning.

Admin
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1428 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Vårdens bemötande
Jag har läst en del om hur vården av schizofrena har förändrats dom senaste 150 åren. Det tycks ju närmast som att syftet är att göra individen så sjuk som möjligt, vilket stöds av en artikel jag läste från 1971 där schizofreni jämnställs med apartheid, dvs ett system för att förtryck en grupp individer. Detta kallas med ett fint ord för strukturellt våld. Om ni är något så när hemmastadda med engelska så kan ni gå till min hemsida user.tninet.se/~yge389p/ och läsa mer om strukturellt våld.
Mer
19 år 11 månader sedan #1449 av libris
Svar från libris i ämnet Vårdens bemötande
Det är lite skrämmande att vården förbiser patientinflytandet, eftersom all sjukvårdspersonal lyder under hälso- och sjukvårdslagen, där det står att all vård ska utformas och ges i samförstånd med vårdtagaren d.v.s. patienten. Plus att vården ska värna om autonomiprincipen d.v.s. självbestämmanderätten.

Det är också skrämmande att den yngre generationen har större föreställningar än den äldre, men en möjlig anledning till det kan vara mediernas artiklar som ofta låter väldigt skrämmande och spär på myten om att alla psykiskt sjuka är våldsamma och mordiska.
Mer
19 år 11 månader sedan #1452 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vårdens bemötande
-