Regeringen sviker psykiatrin

  • Patrik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20955 av Patrik
Regeringen sviker psykiatrin skapades av Patrik
Det är inte rgeringen som sviker de psykiskt sjuka utan det är läkarna och övrig vårdpersonal som gör det.
Mer
18 år 8 månader sedan #20958 av Fredrik
Jag är trött på den här regeringen som inte tror på människor och vad dom kan prestera för fem öre.
Även om jag inte känner mig kapabel till att arbeta just nu, så kanske jag känner mig starkare om några år. Då vill jag att det skall finnas ett större utbud på olika jobb.
Jag vill ha en statsminister som tror på mig, fast jag är sjuk för tillfället.
Den jag vill se som näste statsminister är någon som tror på människan och vad den kan prestera. Jag vill se Reinfeldt som statsminister!
Mer
18 år 8 månader sedan #20959 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Regeringen sviker psykiatrin
Jag vet inte om jag håller med dig Fredrik, det är regeringen som nu ordnar alla + jobben som är lite enklare för oss som har någon form av handikapp samt långtidsarbetslösa. Den typen av arbeten kommer säkert att accelerera när behovet finns från bägge sidor, både efterfrågan och "personal".
Sedan har Malmö börjat ett EU projekt som kommer bara till de långtidssjukskrivnas fördel med en form av utbildning samt en typ av arbete.
Mer
18 år 8 månader sedan #20965 av Fredrik
Jag undrar om det verkligen är regeringens jobb att skaffa fram arbete. Det enda dom borde syssla med är att se till att det blir ett sånt gynnsamt klimat för företagandet att det ploppar upp många olika jobb att välja på.
Jag känner att förutsättningarna för mig att kunna jobba igen skulle bli större om det fanns mycket att välja på och någon som trodde på mig.
Då skulle jag känna suget efter att börja jobba igen tror jag och bidra med det jag kan.
Att hjälpa till att byta gardiner hos andra kan väl vara bra (+ jobben). Men för mig skulle det inte vara särskilt attraktivt att hjälpa till med såna saker, när jag vet att jobbet är skapat för mig med tanke på att jag skall hållas sysselsatt med nånting. Dom människorna som får dom jobben, tror jag skulle klara av att bidra på riktigt om dom bara fick någon som trodde på dom.
Och dom som inte klarar av alls att jobba, skall inte behöva det heller. Dom behöver lugn och ro, för att senare kanske kunna komma tillbaka till ett riktigt liv igen, med arbete.
Men det måste finnas någon som tror på dom ändå! Och det tycker jag inte att den här regeringen gör. Dom säger att det är en trygghet att gå på bidrag och en trygghet att vara sjuk.
Det tycker inte jag.
Mer
18 år 8 månader sedan #20994 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Regeringen sviker psykiatrin
Regeringen ger spelreglerna och landstingen sköter vården medan ibland kommunerna är med på ett hörn. Kommunerna skall sköta vår sysselsättning och bostadsfrågan också.

Regeringen har reagerat på att samordningen mellan kommuner och landsting fungerar dåligt samt också på att reglerna inte följs. Trots att vi har rätt till daglig sysselsättning får inte alla det. För att förbättra vården vid allvarligare psykisk sjukdom har det tillsatts en psykiatrisamordnare. Jag tror att kommunerna har de största bristerna vad gäller vården och omsorgen för de med schizofreni. Jag tror att det kommer att ta lång tid att rätta till bristerna. Viktigast är nog att fler får personligt ombud som kan samordna vården på individnivå och se till att man får det man har rätt till. Sysselsättning och arbeten är också väldigt viktigt och det jobbar man med nu.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #20999 av
Svar från i ämnet Regeringen sviker psykiatrin

PSR skrev: Regeringen borde inte blanda sig i vården kan man väl säga. Kommunerna och landstingen är boven i dramat. Jag förordar som alltid en normal hälsoförsäkring som i andra länder.

Hur har dom det i andra länder ?