Regeringen sviker psykiatrin

Mer
18 år 8 månader sedan #21018 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Regeringen sviker psykiatrin
Gäst ovan,

Ganska intressant ämne.
Häromdagen kom det fram genom forskning att bidragsstorleken inte hade någon betydande roll för att folk skulle vilja ha ett arbete. Människan är skapad till att arbeta liksom alla djuren, se bara på en tiger som sitter och slänger med huvudet pga dålig "sysselsättning" eller hamstern som inte får springa i sitt hjul.
Och nu kan vi titta på PSR hur han nästan spricker av att gå sysslolös.
Men det är inte bidragens fel att många inte arbetar, hade de varit lägre hade många fler gått arbetslösa och gemene man mått ännu sämre eftersom man då också fått ett till orosmoment nämligen dålig ekonomi.
Mer
18 år 8 månader sedan #21023 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Regeringen sviker psykiatrin

PSR skrev: Jag har normalt sett råd att ha TV men inte nu när jag inte har någon inkomst alls. Förut hade jag en värsting-variant av märket Blaupunkt men den sålde jag eftersom jag varken vill eller kan se på TV. Dokusåpor och politisk propaganda är inget för mig.

Det finns gott om livförsäkringar som täcker både arbetslöshet och sjukdom - sorgligt att du verkar ha missat detta faktum. Samtidigt betalar jag och andra cirka 550 miljarder till transfereringar och får inte göra avdrag för riktiga försäkringar.

Är som sagt var både gymnasielärare inom fysik och matematik respektive civilingenjör i teknisk fysik men har informellt berufsverbot i båda. Skall fundera på att gå gräsklipparmekanikerutbildningen också.


Jag förstår inte alls, du har ingen TV och nu har du ingen inkomst alls.
Men du har rätten att gå till socialen och begära en TV, det vet väl du ?
Men då är du rädd för att få ett vredesutbrott så då ligger du hellre hemma på soffan och är arg för att du inte fick något bidrag.
Och sen är det mycket svårt eller helt meningslöst för oss sjuka att söka någon försäkring, eftersom de kollar i patientjournaler om man har någon sjukdom och har man det så blir det avslag. Vad ska vi leva på då ?
Eller är det bara ni som insjuknat senare i livet och hunnit skaffa en försäkring innan ni blev sjuka som har rätt till någon form av ersättning.
Mer
18 år 8 månader sedan #21025 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Regeringen sviker psykiatrin
PSR,

Hur kan du teckna en hälsoförsäkring om du har en psykiatrisk diagnos.
Som med alla försäkringar måste du vara fullt frisk om du överhuvudtaget ska få lov att teckna någon.
Mer
18 år 8 månader sedan #21043 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Regeringen sviker psykiatrin
Jag är lite negativ till hälsoförsäkringarna som finns i USA efter att ha läst ganska mycket postningar på Schizophrenia.com. Jag tror nästan alla där skulle vilja ha det svenska systemet, som inte är perfekt, men det sparar en massa bekymmer jämfört med USA.

Problemet i USA är att ha råd att ha en försäkring, som täcker något vettigt om man har schizofreni. Försäkringarna som finns kan ha beloppsbegränsningar som gör att man kan tvingas betala extra 1000-2000 kr/månad för att få fortsätta med t.ex. Risperdal. Dessutom är det så att försäkringarna i USA täcker psykiska sjukdomar sämre än kroppsliga sjukdomar - det finns fler kostnadsinskränkningar för psykiska sjukdomar.

Trots att kanske 20 % av befolkningen i USA står utanför försäkringssystemet, så kostar vården i USA mycket mer i % av BNP än i Sverige. Det verkar inte bli billigare vård med det amerikanska systemet