Prognos

Mer
18 år 7 månader sedan #21435 av Graatass
Prognos skapades av Graatass
Fick från Försäkringskassan förra veckan en kopia av det läkarutlåtande som min psykiater skrivit i samband med min sjukskrivning.
Enligt läkaren är min prognos "mycket dålig prognos".
Trots min förkylning fick det jag läste mig verkligen att tänka till. Det kändes som det motstånd som jag behövde för att välja en framtid i hälsa istället för en framtid i accelererande ohälsa.
Kan jag påverka det själv?
Det vet jag inte, men det återstår att se. Visst väljer jag hellre att må bättre, än att må sämre.
Samtidigt håller jag med läkaren. Min prognos, min framtid, har hittills inte sett särskilt positiv eller optimistisk ut. I realismen finns också en fatalism, en ödestro, där man inte kan påverka det som ändå kommer att ske.
Ändå kan man såsom levande individ välja att antingen tro att det är meningen att allt kommer att gå bra, eller motsatsen.
Man kan sträva efter att försöka välja det bättre framför att ge vika för det sämre.
Efter mitt självmordsförsök var det som om det inte fanns någonting att göra för att förbättra min situation. Jag var "dömd" till undergång. När undergången skulle inträffa var bara en tidsfråga. Och det var ingen som kunde hjälpa mig till att komma undan från undergången.
Att allt bara skulle bli värre och värre och mitt inre lidande, ångesten och oron, bara skulle öka. Tills det en dag skulle bli för mycket att bära.
Det är som Victor Hugo så bra beskriver det i "Ringaren i Nôtre Dame". Man blir som en tvättsvamp som ligger i havet. När svampen är fylld av förtvivlan, går det inte att fylla den med mer.
Ändå är det där någonstans som man kan börja, med det lilla, skynda långsamt och försiktigt. För motverkar man förtvivlan kan man hoppas på att ens arbete en dag når fram till innanför tvättsvampens yttre gränser och hela ens person inte styrs, låter sig styras, av förtvivlan.
"Omvändelse under galgen" som det brukar kallas.
Det är domen som kan ifrågasättas, inte läkarens erfarenhet eller galgen i sig.
Sann pessimism är helt enkelt inte möjlig att leva med.
Därför får jag välja att leva med en enkel vardagstro, som att "Det är meningen att allt ska gå bra".
Mer
18 år 7 månader sedan #21438 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Prognos
Jag blir rörd när jag läser ditt inlägg!! Ge aldrig upp säger jag! För när det är som mest jävligt och nattsvart och man nått botten så finns det en väg upp igen!
Mer
18 år 7 månader sedan #21442 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Prognos
Ge absolut inte upp!
Mer
18 år 7 månader sedan #21455 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Prognos
Ge inte upp! De flesta med schizofreni får säkert mycket dålig prognos, men 30 % återhämtar sig och tillfrisknar efter en tid. Dina chanser är säkert större än det, så ge inte upp utan kämpa för att bli friskare. Lite friskare varje dag!
Mer
18 år 7 månader sedan #21457 av leva
Svar från leva i ämnet Prognos
Säg till dej själv " jag ska visa dom". Det är lättare att slå ur underläge. GE INTE UPP. Det finns bara en av dej. Du är unik- tänk på det. Det ska inte finnas några dåliga prognoser, när det gäller psyket, bara lite bättre eller sämre. Har man en sämre prognos så måste mer resurser in.
Mer
18 år 7 månader sedan #21458 av Geta
Svar från Geta i ämnet Prognos
Det där är gamla prognoser. De gäller inte
längre.
Det verkar som en del som servar schizofrena
är rädda för att det inte är så hopplöst som det
verkar.
Det kan vara störande om schizofrena inte reagerar
förutsägbart.
Kämpa på!!!