Var hos Capio

Mer
12 år 10 månader sedan #414968 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Var hos Capio
Geta, jag var på det torg som vårdcentralen ligger på och pratade med en utav lab-sköterskorna som jobbar där (De känner mig väl och brukar få Metro när jag besöker torget) Hon sade på min fråga om de kunde gjort testet på deras lab, hon svarade utan tvekan att det är ju bara ett vanligt blodtest och visade bara upp ett finger och det skulle inte vara något problem sade hon. Men att det berodde på läkaren som snart skulle gå i pension och hon sade, han visste väl inte hur han skulle göra med detta. Då sade jag bara, de har bra sköterskor på våra demensboenden också, varvid både hon och jag skrattade. :mrgreen:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 10 månader sedan #414969 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Var hos Capio

Geta skrev: Var hamnar kostnaden för mediciner utskrivna av privatläkare...det som
överstiger summan för högkostnadsskydd? I offentlig vård ska det var
Vårdcentralen som får betala. Därför skrivs det inte ut så mycket dyra
läkemedel där.


Hos oss får psykosteamet stå för kostnaden av de mediciner de skriver ut: Jag tror att privatläkarmottagningen får ta kostnaden av de mediciner de skriver ut - de får ju mer i ersättning än vad besöket kostar patienten.
Mer
12 år 10 månader sedan #414977 av Geta
Svar från Geta i ämnet Var hos Capio
På min diabetesmottagning är man väldigt sparsam med att ta prover.
Det kostar pengar.
Mer
12 år 10 månader sedan #414992 av Stinan
Svar från Stinan i ämnet Var hos Capio
Min vårdcentral är Capio (bläh) men min psyk-mott är gamla vanliga. Tyvärr märker jag att de privata vårdcentralerna är mer inne på stålar än vård :( :neutral:
Mer
12 år 10 månader sedan #415010 av Geta
Svar från Geta i ämnet Var hos Capio
Offentlig sjukvård är också mycket inriktad på det ekonomiska. Det gäller
att spara och spara och trixa med siffror.
Mer
12 år 10 månader sedan #415022 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Var hos Capio

Geta skrev: På min diabetesmottagning är man väldigt sparsam med att ta prover.
Det kostar pengar.


På min vårdcentral går det på högkostnadskortet att ta ett stick i fingret för att kolla blodsockret och det är bara att anmäla sig i kassan och vänta tills de kommer ut och kallar in en. Det går för sjukvårdande behandling. I ett annat rum sitter diabetessköterskan och man får ofta en tid när man är där, bara att komma in prata med dem i receptionen betala och i allmänhet vänta där eller om hon är upptagen av flera besök, få en tid samma dag senare på dagen

Allt går över datorn och i och med att man är där och har anmält sig, så kommer de berörda ut och kallar in en när det är tid och även journalerna ligger på det lokala nätet de har på vårdcentralen

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum